التحفيز الداخلي وأثرة على السلوک الفردي لمشارکة المعرفة "دراسة ميدانية "

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

هدفت الدراسة إلى معرفة أثر التحفيز الداخلي على مشارکة المعرفة من وجهة نظر أعضاء الهيئة الإدارية في ثلاث جامعات يمنية حکومية، وتم استخدم قائمة الاستقصاء کأداة رئيسية لجمع البيانات، وبلغ حجم مجتمع الدراسة (937) مفردة، فيما بلغت عينة الدراسة (273) مفردة، وتم استخدام برنامج التحليل الاحصائي (SPSS)لإدخال ومعالجة البيانات، وإختبار الفروض ، وتوصلت الدراسة الى وجود تأثير معنوي للتحفيز الداخلي على مشارکة المعرفة، وأوصت الدراسة بضرورة تطوير بيئات العمل لتکون أکثر اهتماماً بالجانب الإنساني وهنا يظهر دور التفاعل الاجتماعي باعتباره الوسيلة المهمة لتعزيز العلاقات الشخصية وتقديم الدعم الاجتماعي داخل الجامعات.
Abstract:
The study aimed at finding out the effect of internal motivation on the participation of knowledge from the point of view of the members of the administrative board in three Yemeni government universities. The researcher used the analytical descriptive method. The survey list was used as a main tool for data collection. The study population reached (937) (273). The statistical analysis program (SPSS) was used for the introduction and processing of data, and the hypothesis test. The study concluded that there is a significant effect of internal stimulation on the sharing of knowledge. The study recommended developing the work environments to be more concerned with the human aspect. Mai as important means to enhance personal relationships and social support within the universities.

الموضوعات الرئيسية