دور القيادة في بناء ثقافة الجودة الشاملة دراسة عن واقع ثقافة الجودة الشاملة في المنظمات الکويتية (دراسة حالة)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أ. مشارک قسم إدارة الأعمال کلية الدراسات التجارية الهيئة العامة للتعليم التطبيقي والتدريب دولة الکويت

المستخلص

 إن للجودة الشاملة ثقافة تفرض نفسها على المنظمات السائرة في طريق تبني أفکار الجودة، هذه الثقافة تعبر عن نفسها من خلال مجموعة قيم وأساليب حياة، أو عمل وتعامل، تدلل على تلک الثقافة وتقود المنظمة لتحقيق أهدافها، وتعتبر إدارة الجودة الشاملة من أهم المداخل الإدارية الحديثة التي تسعى بالنهوض بأداء المؤسسة وتحسينه، من خلال ترسيخ ثقافة الجودة التي تعبر عن القيم والمبادئ الأساسية التي تدعم مفاهيم الجودة، التميز والتحسين المستمر في الأداء.
لذلک يهدف الباحث من خلال هذا البحث إلى محاولة لفت نظر المؤسسات الکويتية الإنتاجية والخدمية على حد سواء إلى مدخل إدارة الجودة الشاملة وثقافتها، إضافة الى تقديم وصف کامل لواقع الثقافة التنظيمية للهيئة العامة للتعليم التطبيقي والتدريب بما يتعلق بعامل القيادة وجميع عناصرها (إدراک دور الإدارة – دور الإدارة – قبول مسئولية الجودة – التحول الشامل – السلوک والدافعية – قيادة التغيير – المشارکة والملکية) وذلک للوقوف على مدى مناسبة هذه الثقافة لتطبيق نظام إدارة الجودة الشاملة. هذا وقد بينت الدراسة ان قيادة الهيئة ابعد ما تکون عن التفکير حاليا في بناء ثقافة جودة خاصة بالمنظمة ولذلک فهي تحتاج الى عمل تغييرات جذرية في آلية عملها وطريقة ادارتها وتعاملها مع العاملين حتى تستطيع وضع حجر الأساس لبناء ثقافة الجودة الشاملة بالمنظمة.
The Culture of Total Quality Management Impose itself on any organization want to adopt Quality approach. This culture expresses itself throw a group of ethics, values and ways of live, which it guides the organizations to achieves its gools. Total Quality Management considered one of the most important management approaches in the 21 centuries, it can help the organizations to develop it performance and continuous improvement, throw embedded quality culture that express the values and the principles which supporters Quality concepts, excellence, and continuous improvement. The researcher objective in this research is to attract the attention of the Kuwaiti organization in all sectors to Total quality management approach, and to assist them to consider it as a new culture for their businesses plans and strategies,And to give a clear description of the Total quality management culture in Kuwaiti organizations in relation to Leadership factor and its component to clarify their culture suitability for adopting Total quality management approach. (Realizing the role of management, Quality responsibility acceptance, total transformation, behavior, and motivation, Change management and participation and ownership) Arab Maritime Transport Academy, 1993. The study finds that PAAET management are far away from thinking of adopting quality culture for the organization, so that they need to do a major changing in the way they mange and the way they sees their employee and the systems, so they can establish a turning point to bullied Total Quality Management culture. 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية