نشر ثقافة ريادة الأعمال وأثره على تنمية الدوافع الريادية لدى الشباب: دراسة ميدانية بالتطبيق على جهاز تنمية المشروعات الصغيرة والمتوسطة ومتناهية الصغر بمحافظة أسوان

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس إدارة الأعمال، کلية التجارة، جامعة أسوان.

المستخلص

يهدف هذا البحث إلى التعرف على نشر ثقافة ريادة الأعمال بما يشمله من متغيرات تتمثل فى زيادة معارف ريادة الأعمال وإکساب مهارات ريادة الأعمال وتسهيل الإجراءات الإدارية والتغلب على المعوقات کمتغير مستقل وتأثير ذلک على تنمية الدوافع الريادية لدى الشباب کمتغير تابع. وقد تم الإعتماد على المنهج الوصفى التحليلى ومثلت الإستبانه الأداة الرئيسية للوصول إلى النتائج ، حيث قد تکون مجتمع الدراسة من جميع الشباب بمحافظة أسوان فئة الأعمار من 18 إلى 35 عام ، وقد إختار الباحث لإجراء الدراسة جهاز تنمية المشروعات الصغيرة والمتوسطة ومتناهية الصغر بمحافظة أسوان ، وتکونت عينة الدراسة التى تم إختيارها بطريقة عشوائية طبقية بعدد (384) مفردة، حيث تم تحديد حجم العينة طبقا لجداول حجم العينة عند معامل ثقة 95% وحدود خطأ 5% ولتحليل البيانات ومعالجتها تم إستخدام برنامج الحزم الإحصائية(spss) .
توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج کان من أهمها أن متغيرات نشر ثقافة ريادة الأعمال والمتمثلة فى زيادة معارف ريادة الأعمال وإکساب مهارات ريادة الأعمال وتسهيل الإجراءات الإدارية والتغلب على المعوقات تؤثر إيجابيا على تنمية الدوافع الريادية لدى الشباب موضع الدراسة ، بالإضافة إلى عدم حرص المنظمة موضع الدراسة على عقد ندوات وورش عمل للتشجيع على العمل الحر،بالإضافة أيضا إلى وجود قصور ملحوظ من جانب جهاز تنمية المشروعات الصغيرة والمتوسطة ومتناهية الصغر بمحافظة أسوان موضع الدراسة فيما يتعلق بتدريب الشباب على التخطيط والتفکير الإبداعى لتنفيذ المشروع الريادى.خلصت الدراسة بالعديد من التوصيات أهمها ضرورة إمداد الشباب بالمعلومات الکافية عن طرق تنفيذ و وتمويل المشروعات الريادية الصغيرة للشباب ، وضرورة تحقيق المرونة فى الإجراءات الإدارية التى يتبعها الشاب للتقدم للجهاز لإنشاء وتمويل مشروعه الريادى .
This research aims to identify the dissemination of the culture of entrepreneurship including the variables increasing the knowledge of entrepreneurship, acquiring entrepreneurship skills, facilitating administrative procedures and overcoming obstacles as an independent variable and its impact on the development of entrepreneurial motives among young people as a dependent variable. The descriptive analytical method was relied on and the questionnaire represented the main tool to reach the results .the study population  consists of  all young people in Aswan Governorate ages from 18 to 35 years. The researcher chose to conduct the study the Small, Medium and Micro Enterprise Development Authority in Aswan Governorate.The study which was selected in a stratified random manner with a number of (384) individuals , the sample size was determined according to the sample size tables at a confidence coefficient of 95% and limits of error 5%. For data analysis and processing, the statistical packages program (spss) was used.
The study reached a set of results  the most important  was that the variables of spreading the culture of entrepreneurship represented in increasing the knowledge of entrepreneurship, acquiring entrepreneurship skills, facilitating administrative procedures and overcoming obstacles positively affect the development of entrepreneurial motives among the youth under study, in addition to the lack of interest of the organization under study on Holding seminars and workshops to encourage self-employment, in addition to the presence of a noticeable shortcoming on the part of the organization under study with regard to training young people in planning and creative thinking to implement the pilot project. The study concluded with many recommendations the most important of which is the need to provide young people with sufficient information on ways to implement and finance small entrepreneurial projects for young people and the need to achieve flexibility in the administrative procedures followed by the young person to apply to the organization under study to establish and finance his pioneering project.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية