تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على العلاقة المباشرة بين أبعاد المنظمة المتعلمة وبين إدراک الأفراد لفاعلية اللجان الإدارية في حل المشکلات الإدارية. وطبقت الدراسة علي عينة بلغت (384) مفردة من اعضاء هيئة التدريس والعاملين في جامعة العريش وتوصلت الدراسة إلى النتائج التالية: أن إدراک الفرد لفاعلية اللجان الإدارية في حل المشکلات الإدارية متوسطة أيضأ، وتتوافر أبعاد المنظمة المتعلمة في الجامعة بدرجة متوسطة. وکذلک توصلت الدراسة إلى وجود علاقة إيجابية بين أبعاد المنظمة المتعلمة وبين فاعلية اللجان الإدارية في حل المشکلات الإدارية، کذلک توصلت الدراسة إلي وجود علاقة إيجابية بين فاعلية اللجان الإدارية في حل المشکلات الإدارية، وأخيراً توصلت الدراسة إلى زيادة العلاقة الإيجابية بين أبعاد المنظمة المتعلمة محل الدراسة من جانب وبين إدراک الأفراد فاعلية اللجان الإدارية في حل المشکلات من جانب آخر. وبذلک توصي الدراسة علي زيادة تفعيل نظام الاتصال الإداري، والعمل على توفير المعلومات وقت الحاجة إليها، والعمل على غرس ثقافة الوضوح والإفصاح عن المعلومات، ووضع معايير خاصة باختيار رؤساء اللجان، واستقطاب الکفاءات والخبرات المتخصصة في مواجهة المشکلات الإدارية، واهتمام اللجان بدراسة تأثير توصياتها This study aims to the direct relationship between the dimensions of the learning organization and the individual’s perception of the effectiveness of management committees in dealing with administrative problems. The study was conducted on a sample of (384) single-workers at the University of Alarish. The study came to the following conclusions the effectiveness of management committees in and dimensions of the learning organization are available at the university moderately. As well as the study concludes the existence of a positive relationship between the dimensions of the learning organization and the effectiveness of management committees in the resolution of administrative problems, as well as the study concludes the existence of a positive relationship the effectiveness of management committees in the resolution finally the study found that relationship between the dimensions of the learning organization under study by the perception among individuals and the effectiveness of management committees in solving the problems of the other side. Thus, the study recommends to increase the activation system the work to provide the information when you need them, and work to instill a culture of clarity and disclosure of information, and to develop standards for the selection of committee chairs, and attract talent and specialized expertise in the face the attention of committees to study the impact of its recommendations.
عبدالله عبدالعال, عبدالعال. (2022). العلاقة بين أبعاد المنظمة المتعلمة وبين فاعلية اللجان الإدارية في حل المشکلات الإدارية دراسة ميدانية: على جامعة العريش. المجلة العلمية للدراسات التجارية والبيئية, 13(1), 639-674. doi: 10.21608/jces.2022.231689
MLA
عبدالعال عبدالله عبدالعال. "العلاقة بين أبعاد المنظمة المتعلمة وبين فاعلية اللجان الإدارية في حل المشکلات الإدارية دراسة ميدانية: على جامعة العريش", المجلة العلمية للدراسات التجارية والبيئية, 13, 1, 2022, 639-674. doi: 10.21608/jces.2022.231689
HARVARD
عبدالله عبدالعال, عبدالعال. (2022). 'العلاقة بين أبعاد المنظمة المتعلمة وبين فاعلية اللجان الإدارية في حل المشکلات الإدارية دراسة ميدانية: على جامعة العريش', المجلة العلمية للدراسات التجارية والبيئية, 13(1), pp. 639-674. doi: 10.21608/jces.2022.231689
VANCOUVER
عبدالله عبدالعال, عبدالعال. العلاقة بين أبعاد المنظمة المتعلمة وبين فاعلية اللجان الإدارية في حل المشکلات الإدارية دراسة ميدانية: على جامعة العريش. المجلة العلمية للدراسات التجارية والبيئية, 2022; 13(1): 639-674. doi: 10.21608/jces.2022.231689