أثر ممارسات الاستقطاب الالکتروني على نواتج ما قبل التوظيف

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

استاذ إدارة الاعمال المساعد کلية التجارة - جامعة قناة السويس

المستخلص

يهدف البحث الحالي إلى اختبار تأثير ممارسات الاستقطاب الإلکتروني عبر موقع المنظمة والمواقع التجارية ومواقع التواصل على النواتج العملية (کفاءة وجودة الاستقطاب) والعلائقية (إدارة علاقات المرشحين) والتحويلية (سمعة المنظمة) لعملية التوظيف في مؤسسات التعليم العالي المصرية مما يُضيف مساهمة نظرية تطبيقية لأدبيات إدارة الموارد البشرية عامةً، وفي نظريات الاستقطاب الوظيفي خاصة.
ووفقاً لذلک، تبنت الباحثه منهجية البحث الکمي ذات التصميم الوصفي التحليلي لدعم العلاقات في النموذج المفاهيمي بين ممارسات الاستقطاب الإلکتروني المتکاملة (عبر موقع المنظمة، والمواقع التجارية، ومواقع التواصل الاجتماعي) ونواتج ما قبل التوظيف، من خلال مجموعة من الفروض المشتقة من المراجعة الانتقادية للأدبيات ذات الصلة، بغرض الاختبار التطبيقي للفروض باستخدام قائمة الاستقصاء لجمع البيانات من عينة تحکمية هادفة (235 مفردة) من قادة ومديري مؤسسات التعليم العالي المصرية.
ولقد تم ترميز وإدخال وتحليل البيانات الميدانية باستخدام تطبيقات برنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية، وتحديداً أساليب التحليل الوصفي لاختبار صدق وثبات القياس وتقييم متغيرات البحث، وأساليب التحليل الاستنتاجي کالانحدار المتعدد لاختبار صحة فروض البحث وتحقيق أهدافه.
وبناءً على ما سبق، توصلت نتائج البحث إلى حتمية تبني مؤسسات التعليم العالي لممارسات الاستقطاب الإلکتروني بدرجة عالية للاستفادة من مزاياه الوظيفية والاستراتيجية في ظل بيئة أعمال شديدة التنافسية وظروف عدم التأکد والأغلاق العالمية الناجمة عن تفشي وباء کورونا المستجد (COVID-19). کما خلصت النتائج إلى أن هناک تأثيرات إيجابية ذات دلالة إحصائية لممارسات الاستقطاب الإلکتروني على نواتج ما قبل التوظيف، کان أبرزها تحقيق کفاءة عملية الاستقطاب وتحسين سمعة المنظمة بقطاع التعليم العالي المصري. کما دعمت النتائج التأثير المختلف لممارسات الاستقطاب الإلکتروني على نواتج التوظيف، کان للاستقطاب من خلال موقع المنظمة التأثير الأعلى، يليه الاستقطاب من خلال مواقع التواصل الاجتماعي، ثم يأتي آخراً من حيث التأثير الاستقطاب من خلال المواقع التجارية (tanqeeb; monster.com; bayt.com).
This research aims to examine the effect of e-recruitment practices through corporate, commercial and social media websites on the operational (recruitment efficiency and quality), relational (candidates’ relationship management) and transformational outcomes (employer reputation) of hire process in the Egyptian higher education institutions (HEIs), presenting theoretical and empirical contribution to HRM literature generally, and job recruitment theories specifically.
Accordingly, a quantitative research methodology includes the descriptive analytical research design is adopted for supporting the relationships in the conceptual model between e-recruitment practices (corporate websites, Commercial websites, Social Media websites) and the pre-hire outcomes, through a set of research hypotheses derived from the critical review of relevant studies, for the purpose of empirical test of hypotheses by using questionnaire to data collection from a purposive judgmental sample of (235) leaders and managers at Egyption HEIs.
Primary data were coded, enterying and analyzed through applications of SPSS program, especially descriptive analysis techniques to test validity and reliability of measurement and asses research variables, and inferential analysis techniques such as multiple regression analysis to test the research hypotheses and achieve its objectives.
Consequently, the results revealed the inevitability of HEIs adoption of e-recruitment practices at a high level in order to utilize from their job and strategic benefits in a highly competitive business environment, uncertainty situations and world lockdown caused by COVID-19 pandemic. Results also concluded that there are significantly positive effects of e–recruitment practices on pre-hire outcomes, the most notably of which is achieving recruitment efficiency and enhancing employer’s reputation in Egyptian higher education sector. In addition, results supported the variety effects of e–recruitment practices on pre-hire outcomes, recruitment via corporate website had the higher effect, followed by recruitment via social media websits, then commercial websites/portals (tanqeeb; monster.com; bayt.com) have been arranged lastly in term of its influence.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية