دور الترويج الإلكتروني للبحوث العلمية في تحقيق الميزة التنافسية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 استاذ إدارة الأعمال المساعد كلية التجارة وإدارة الأعمال – جامعة حلوان

2 مدرس إدارة الأعمال كلية التجارة وإدارة الأعمال – جامعة حلوان

المستخلص

تم في هذا البحث دراسة دور الترويج الإلكتروني للبحوث العلمية في تحقيق الميزة التنافسية في جامعه حلوان من وجهه نظر اعضاء هيئات التدريس والجهة المعاونة ، حيث تناول عناصر الترويج الالكتروني الرئيسية ( الإعلان الالكتروني ، العلاقات العامة الإلكترونية ، تنشيط المبيعات ، التسويق الإلكتروني المباشر ) ، بالإضافة إلى أدوات الترويج الإلكتروني (  الترويج عبر المواقع الالكترونية ، الترويج محركات البحث ، الترويج عبر البريد الالكتروني ، الترويج عبر الفهارس ، الترويج عبر الهواتف المحمولة ) .   
    هذا بجانب دراسة الميزة التنافسية من حيث مفهومها ، الاهداف ، الاهمية ، ابعادها ، مصادرها ، خصائص الميزة التنافسية ، استراتيجيات الميزة التنافسية ، خطوات تحقيق الميزة التنافسية ، معوقات تحقيق الميزة التنافسية .                                   
     وقد تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي في الوصول الي نتائج البحث ، حيث تم اعداد الاستبانة لجمع البيانات من مفردات مجتمع البحث ، من خلال عينة طبقية عشوائية من اعضاء هيئات التدريس والجهة المعاونة بلغت (384) مفردة ، تم استرداد ( 367) استبانة منها ، حيث استبعدت (7) منها لأنها لم تحقق الشروط المطلوبة ، وذلك للحصول علي تصور كامل ودقيق حول موضوع البحث ، وبالتالي فإن عدد الاستبيانات التي خضعت للتحليل الاحصائي بلغت ( 360) استبانة بنسبة 93.75%.                    
    وقد تم التوصل الي مجموعه من النتائج من اهمها : ان هناك دور لعناصر الترويج الالكتروني ( الإعلان الالكتروني ، العلاقات العامة الإلكترونية ، تنشيط المبيعات ، التسويق الإلكتروني المباشر ) في تحقيق الميزة التنافسية ، ان هناك دور " التكلفة ، السرعة ، الجودة " في تحقيق الميزة التنافسية لجامعه حلوان ، توجد فروق في استجابات حول دور الترويج الإلكتروني للبحوث العلمية في تحقيق الميزة التنافسية في جامعه حلوان تعزي لبعض المتغيرات الديمغرافية ( الجنس ، سنوات الخبرة ، الدرجة العلمية ) .    
    وتم تقديم مجموعه من التوصيات ، كان من ابرازها : الاهتمام بالترويج الالكتروني لدوره في مواكبة التغيرات في احتياجات ورغبات العملاء ، مواكبة وسائل تنشيط المبيعات الالكترونية وتسهيل استقطاب عملاء جدد من خلال الحوافز التشجيعية المبتكرة مثل " الكتالوجات ،  هدايا ، كوبونات الخصم "  ، الحفاظ علي ادوات الترويج المتعلقة بالمواقع الاجتماعية ، تفعيل استخدام البريد الالكتروني في الترويج للخدمات البحثية لجامعه حلوان .
    In this research, the role of electronic promotion of scientific research in achieving the competitive advantage at Helwan University was studied from the point of view of faculty members and the supporting agency. Electronic promotion tools (promotion via websites, promotion through search engines, promotion via e-mail, promotion through indexes, promotion via mobile phones).
    This is in addition to studying competitive advantage in terms of its concept, goals, importance, dimensions, sources, characteristics of competitive advantage, strategies for competitive advantage, steps to achieve competitive advantage, and obstacles to achieving competitive advantage.
    The analytical descriptive approach was used to reach the results of the research, where the questionnaire was prepared to collect data from the vocabulary of the research community, through a stratified random sample of faculty members and the supporting agency amounted to (384) items, (367) questionnaires were retrieved from them, as they were excluded (7) of them because they did not meet the required conditions, in order to obtain a complete and accurate perception of the subject of the research, and therefore the number of questionnaires that were subjected to statistical analysis amounted to (360) questionnaires, with a rate of 93.75%.
    A set of results has been reached, the most important of which are: There is a role for the elements of electronic promotion (electronic advertising, electronic public relations, sales promotion, direct electronic marketing) in achieving the competitive advantage, that there is a role of "cost, speed, quality" in achieving the competitive advantage. For Helwan University, there are differences in the respondents' responses about the role of electronic promotion of scientific research in achieving competitive advantage at Helwan University due to some demographic variables (gender, years of experience, academic degree).
    A set of recommendations were presented, the most prominent of which were: Paying attention to electronic promotion and its role in keeping pace with changes in the needs and desires of customers, keeping pace with means of stimulating electronic sales and facilitating attracting new customers through innovative incentives such as "catalogues, gifts, discount coupons", maintaining promotional tools Related to social sites, activating the use of e-mail in promoting the research services of Helwan University.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية