The Effect of Marketing Intelligence (MI) Adoption on Enhancing Profitability Indicators of Banks Adopting MI and Listed in the Egyptian Stock Exchange

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

Lecturer at Business Administration Department Faculty of Commerce, Helwan University, Cairo, Egypt

المستخلص

     The purpose of this study is to examine the effect of marketing intelligence (MI) adoption on enhancing the profitability indicators of banks adopting MI and listed in the Egyptian stock exchange. A statistical analysis was carried out based on data collected, using a questionnaire instrument to measure the efficiency of adopting MI among 12 central banks adopting MI and listed in the Egyptian stock exchange. The study focuses on using 2 measures of profitability indicators; return on equity (ROE) and return on assets (ROA).The profitability indicators (ROE, ROA) of 12 central banks adopting MI and listed in the Egyptian stock exchange were measured during the period (2012–2021),in which ROE and ROA for a five-year period before the adoption of MI (2012-2016) were compared with their equivalent for a five-year period after the adoption of MI (2017-2021) in each of those 12 banks. Hence, the effect of MI adoption on the profitability indicators of those 12 banks can be observed. Statistical analysis was conducted based on data collected using the simple linear regression model. The results of the study indicated a significant effect of MI adoption on enhancing the profitability indicators of 12 banks adopting MI and listed in the Egyptian stock exchange.
يهدف البحث إلى اختبار مدي تأثير الذكاء الاصطناعي التسويقي علي تحسين مؤشرات الربحية للبنوك المطبقة للذكاء الاصطناعي التسويقي و المسجلة في البورصة المصرية. طبقاً لذلك، اعتمد البحث على أسلوب الدراسة الميدانية و تم تحليل البيانات الاحصائية التي تم جمعها باستخدام قائمة الاستقصاء لقياس المتغير المستقل وهو الذكاء الاصطناعي التسويقي. تم توجيه استمارة الاستقصاء إلى اثني عشر بنكا رئيسيا متبنيا للذكاء الاصطناعي التسويقي و مسجلين في البورصة المصرية و ذلك لقياس مدي التبني الكفء للذكاء الاصطناعي التسويقي فيما بين تلك البنوك . تم قياس المتغير التابع و هو مؤشرات الربحية للبنوك من خلال استخدام مقياسين كمؤشرين للربحية ، احدهما هو العائد علي الملكية و الاخر هو العائد علي الأصول. تم قياس هذة العوائد لاثني عشر بنكا رئيسيا متبنيا للذكاء الاصطناعي التسويقي و مسجلين في البورصة المصرية خلال الفترة ( 2012- 2021). بعد ذلك تمت المقارنة بين عوائد تلك البنوك خلال فترتين وهما خمسة سنوات ما قبل تبني الذكاء الاصطناعي التسويقي ( 2012- 2016) و خمسة سنوات اخري ما بعد تبني الذكاء الاصطناعي التسويقي ( 2017- 2021). و من ثم يمكن ملاحظة مدي تأثير تبني الذكاء الاصطناعي التسويقي علي تحسين مؤشرات الربحية لهذة البنوك. تم تحليل هذه البيانات باستخدام أسلوب الانحدار البسيط لاختبار فروض البحث، و توصلت النتائج النهائية الي أنه يوجد تأثير معنوي للذكاء الاصطناعي التسويقي علي تحسين مؤشرات الربحية لتلك الاثني عشر بنكا المتبني للذكاء الاصطناعي التسويقي و المسجلين في سوق البورصة المصرية.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية