دور إدارة المعرفة في تحقيق التميز المؤسسي "دارسة تطبيقية على جامـعة الكويت"

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية إدارة الأعمال- جامعة الكويت والمسجلة لدرجه الماجستير في العلوم التجاريه تخصص إداره الإعمال بكليه التجارة جامعة مدينه السادات

المستخلص

     نظراً لأهمية إدارة المعرفة في جامعة الكويت وهي (تشخيص المعرفة، إنتاج المعرفة، تخزين المعرفة، نشر المعرفة، تطبيق المعرفة).بإعتبارها ذات أمر جوهري وبتطبيقه بفاعلية، يتحقق التميز وإحداث تطوير في النظام التعليمي بدولة الكويت وتحقيق التفرد للمواطن الكويتي وإعتباره قيمة متفردة  إعتماداً على تطوير المناهج، والأبحاث العلمية، وتقديم خدمات أكاديمية وإدارية أفضل)، ووفق هذا المنظور تنطلق فكرة الدراسة لبيان تأثير إدارة المعرفة بجامعة الكويت بعملياتها وأنظمتها على تحقيق التميز في الأداء المؤسسي وفق إستخدام النموذج الأمريكي للتميز المؤسسي.
     وقام البحث على تحقيق الأهداف التالية: التعرف على سبل تطوير الأداء المؤسسي لجامعة الكويت في ضوء عمليات إدارة المعرفة، والكشف عن العلاقة بين عمليات إدارة والتميز في الأداء المؤسسي بجامعة الكويت، ومحاولة بيان دلالة الفروق في إستجابات أفراد العينة لمدى تأثير عمليات إدارة المعرفة والتي ترجع للعوامل الشخصية والتنظيمية ( الجنس، المؤهل العلمي، المسمى الوظيفي، عدد سنوات الخبرة، العمر).
وتبين عدم وجود فروق ذات دلالة معنوية وفق النوع، ووجود فروق ذات دلالة معنوية وفق المؤهل العلمى كما تبين وجود فروق ذات دلالة معنوية وفق المستوى الوظىفى، مع وجود فروق بين المدير العام ومدير الإدارة لصالح المدير العام، وبين مدير الإدارة ورئيس القسم لصالح رئيس القسم، ولم ويتضح فروق فى المستويات الأخرى، وتوجد فروق ذات دلالة معنوية وفق الفئة العمرية، توجد فروق ذات دلالة معنوية وفق المؤهل العلمى، مع وجود فروق ذات دلالة معنوية وفق سنوات الخبرة، كما تبين وجود فروق ذات دلالة معنوية وفق المستوى الوظىفى ، حيث تبين وجود فروق بين المدير العام ومدير الادارة لصالح المدىر العام، وبىن مدير الادارة ورئىس القسم لصالح رئىس القسم ،  ولم ويتضح  فروق فى المستويات الاخرى، كما تبين أنه توجد فروق ذات دلالة معنوية وفق الفئة العمرىة، وتبين وجود فروق ذات دلالة معنوية وفق المؤهل العلمى وفروق ذات دلالة معنوية وفق سنوات الخبرة، وأخيراً تبين وجود علاقة ارتباط موجبة ذات دلالة معنوية عند مستوى (0.01) بىن ادارة المعرفة والتمىز المؤسسي فى جامعة الكويت.
Given the importance of knowledge management at Kuwait University, which is (diagnosing knowledge, producing knowledge, storing knowledge, spreading knowledge, applying knowledge). Developing curricula, scientific research, and providing better academic and administrative services), and according to this perspective, the idea of the study is launched to show the impact of knowledge management at Kuwait University, its operations, and systems, on achieving excellence in institutional performance according to the use of the American model of institutional excellence.
The research was based on achieving the following objectives: identifying ways to develop the institutional performance of Kuwait University in the light of knowledge management processes, revealing the relationship between management processes and excellence in institutional performance at Kuwait University, and trying to show the significance of the differences in the responses of the sample members to the extent of the impact of knowledge management processes, which is due to the factors Personal and organizational (gender, educational qualification, job title, number of years of experience, age).
It was found that there were no significant differences according to gender, and the presence of significant differences according to the educational qualification, as it was found that there were significant differences according to the job level, with differences between the general manager and the director of the administration in favor of the general manager, and between the director of the administration and the head of the department in favor of the head of the department. There were no significant differences in the other levels, and there were significant differences according to the age group, there were significant differences according to the educational qualification, with the presence of significant differences according to the years of experience, and it was found that there were significant differences according to the occupational level, where it was found that there are significant differences Between the general manager and the director of the administration in favor of the general manager, and between the director of the administration and the head of the department in favor of the head of the department, and there were no differences in the other levels, as it was found that there are significant differences according to the age group, and it was found that there are significant differences according to the academic qualification and the differences of moral significance According to the years of experience, and finally, it was found that there is a positive correlation with a moral significance at the level (0.01) between knowledge management and institutional excellence at Kuwait University.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية