دراسة العلاقة بين التسويق الريادى وأداء المشروعات الصغيرة والمتوسطة في مصر

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 باحثة دكتوراه ، كلية التجارة، جامعة القاهرة، مصر

2 استاذ تسويق، كلية التجارة، جامعة القاهرة

3 محمد سيد رشوان

المستخلص

تعرف المشروعات الصغيرة والمتوسطة بأنها محرك التنمية الاقتصادية في كل من المناطق المتقدمة والنامية ومنها مصر. وفي ظل تزايد إطرابات الأسواق والمنافسة القوية وعدم اليقين، هذا بالإضافة الى تزايد التباين في رغبات وإحتياجات العملاء، وبالتالى لم يعد التسويق التقليدي فعالاً وكافياً بالنسبة للمشروعات الصغيرة والمتوسطة المحدودة الموارد في بيئة أعمال تنافسية للغاية، وفقا لهذا السياق يتعين على رواد الأعمال وأصحاب المشروعات الصغيرة والمتوسطة إلغاء المبادئ التقليدية واستبدالها بأفكار وإجراءات مبتكرة جديدة، وتبني ممارسات التسويق الريادى، وفقا لBecherer et al.,(2006) ، يعد التسويق الريادي إستراتيجية مفيده للمشروعات الصغيرة والمتوسطة، لأنها تعمل على حل قيودها ومشاكلها، فيما يتعلق بالإبتكار والمخاطر والموارد. ولذا تهدف هذه الدراسة الى أستكشاف العلاقة بين التسويق الريادى وأداء المشروعات الصغيرة والمتوسطة في مصر. والتعرف على دور وأهمية تطبيق ممارسات التسويق الريادى وأثرها على تحسين الأداء من داخل المشروعات الصغيرة والمتوسطة في مصر.
Small and Medium Enterprises (SMEs) are known as it’s the engine of economic development in both developed and developing regions, including Egypt. In light of the increasing market frames, competition and uncertainty; in addition to the increasing variance in customers’ desires and needs. Therefore, traditional marketing is no longer effective and sufficient for small and medium enterprises with limited resources in the competitive business environment. According to this context, entrepreneurs and owners of small and medium enterprises must replace traditional principles, ideas and way of thinking, with new innovative ideas and procedures, as adopt Entrepreneurial Marketing (EM) practices, according to Becherer et al.,(2006). EM marketing is a useful strategy for small and medium enterprises, because it solves their problems and constraints, in terms of innovation, risk and resources. Thus, this study aims to explore the relationship between entrepreneurial marketing and performance of small and medium enterprises in Egypt; besides, identifying the role and importance of applying Entrepreneurial Marketing practices as well as their impact on improving performance within small and medium enterprises in Egypt

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية