The Impact of VR Shopping Experience on Consumer Attitudes in Egypt

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

Assistant Professor - College of Management and Technology (Cairo) Arab Academy for Science, Technology, and Maritime Transport (AASTMT))

المستخلص

Virtual Reality (VR) is a rapidly developing technology that significantly impacts users' attitudes and perceptions. Over the past few years, VR has gained remarkable attention and is increasingly emerging as an influential marketing tool in various sectors. According to forecasts, the VR market will reach an incredible US$120 billion by 2026 (Fortune Business Insights, 2019). The impact of the VR shopping experience on consumer attitudes in Egypt is a relatively new topic. VR technologies are regarded as a unique instrument that marketers should start focusing on in order to utilize and affect consumer attitudes. Hence, this research aims to explore the impact of the VR shopping experience on consumer attitudes in Egypt by applying an experimental, qualitative research approach. In-depth interviews were conducted using an experimental design with 3D stimuli (VR) and an Oculus Quest device. This research concentrates on the four primary dimensions of VR, including (the virtual world, immersion, sensory feedback, and interactivity) alongside the consumer attitudes, including the (affective, behavioral, and cognitive components). Moreover, this study revealed that technological literacy substantially affects the relationship between the VR shopping experience and consumer attitudes.

الواقع الافتراضي (VR) هو تقنية سريعة التطور تؤثر بشكل كبير على مواقف المستخدمين وتصوراتهم. على مدى السنوات القليلة الماضية، اكتسب الواقع الافتراضي اهتمامًا ملحوظًا وأخذ في الظهور بشكل متزايد كأداة تسويقية مؤثرة في مختلف القطاعات. وفقًا للتوقعات، سيصل سوق الواقع الافتراضي إلى 120 مليار دولار أمريكي بحلول عام 2026 (Fortune Business Insights، 2019). يعد تأثير تجربة التسوق بتقنية الواقع الافتراضي على مواقف واتجاهات المستهلكين في مصر موضوعًا جديدًا نسبيًا. تعتبر تقنيات الواقع الافتراضي أداة فريدة يجب على المسوقين البدء في التركيز عليها من أجل الاستفادة منها في التأثير على مواقف المستهلكين واتجاهاتهم. ومن ثم، يهدف هذا البحث إلى استكشاف تأثير تجربة التسوق في الواقع الافتراضي على مواقف المستهلكين في مصر من خلال تطبيق نهج بحثي نوعي تجريبي. تم إجراء المقابلات المتعمقة باستخدام تصميم تجريبي مع محفزات ثلاثية الأبعاد (VR) وجهاز Oculus Quest. يركز هذا البحث على الأبعاد الأربعة الأساسية للواقع الافتراضي، بما في ذلك (العالم الافتراضي، الانغماس، ردود الفعل الحسية، والتفاعل) جنبًا إلى جنب مع مواقف واتجاهات المستهلكين، بما في ذلك (المكونات العاطفية والسلوكية والمعرفية). علاوة على ذلك، كشفت هذه الدراسة أن الامية التكنولوجية تؤثر بشكل كبير على العلاقة بين تجربة التسوق في الواقع الافتراضي واتجاهات المستهلكين

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية