دور التوجه الإبتكاري في خلق مزايا تنافسية مستدامة "دراسة ميدانية"

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

المستخلص

هدفت الدراسة إلي التعرف علي درجة تأثير التوجه الإبتكاري علي المزايا التنافسية المستدامة في شركات المشروبات الغازية (كوكاكولا- بيبسي) محل الدراسة، ومعرفة تأثير أبعاد التوجه الإبتكاري مجتمعة علي أبعاد المزايا التنافسية المستدامة كل علي حدة في شركات المشروبات الغازية (كوكاكولا- بيبسي) محل الدراسة، كما هدفت الدراسة إلي تحديد طبيعة العلاقة بين أبعاد التوجه الإبتكاري (فلسفة التعلم- الاتجاه الإستراتيجي- النية الإستراتيجية- بيئة عمل تساعد علي الإبتكار) علي أبعاد المزايا التنافسية المستدامة في شركات صناعة المشروبات الغازية (كوكاكولا- بيبسي) محل الدراسة، كذلك معرفة هل يوجد فروق بين أراء فئات الدراسة (المديرين والعملاء) حول أبعاد التوجه الإبتكاري وأبعاد المزايا التنافسية المستدامة في شركات المشروبات الغازية (كوكاكولا- بيبسي) وفقاً للمتغيرات الديموغرافية (النوع- العمر- الدرجة الوظيفية- المستوي التعليمي).
وأستخدم الباحث المنهج الوصفي التحليلي لهذا الغرض، وإستمارة الإستقصاء كأداة رئيسية لجمع البيانات الأولية اللازمة للدراسة حيث تم توجيه الإستمارة بشكل إلكتروني إلي مديري وعملاء شركتي كوكاكولا وبيبسي محل الدراسة بإقليم القاهرة في جمهورية مصر العربية، وذلك للتعرف علي آراء وأتجاهات المديرين والعملاء حول موضوع الدراسة، وبلغ حجم مجتمع الدراسة عدد يفوق (100000) مفردة وأعتمد الباحث علي أسلوب العينة العشوائية البسيطة في تحديد حجم العينة بإستخدام برنامج Sample Size Calculator  عند مستوى ثقة 95% وحدود خطأ ± 5% وتم الحصول علي ردود (400) إستقصاء وبلغت عينة الدراسة (384) مفردة بنسبة إستجابة (96%). ولقد تم تحليل بيانات الدراسة بإستخدام البرنامج الإحصائي SPSS V25& AMOS V25، حساب معامل الارتباط لبيرسون، وتم أستخدام الإحصاءات الوصفية وتحليل الانحدار .
توصلت الدراسة إلي وجود علاقة ارتباط معنوية ذات دلالة إحصائية بين أبعاد التوجه الإبتكاري (فلسفة التعلم- الإتجاه الإستراتيجي- النية الإستراتيجية- بيئة عمل تساعد على الإبتكار) وأبعاد المزايا التنافسية المستدامة (القيمة- الندرة- غير قابلة للتقليد- غير قابلة للإستبدال) بشركات المشروبات الغازية (كوكاكولا- بيبسي) محل الدراسة، ووجود تأثير معنوي ذو دلالة إحصائية للتوجه الإبتكاري على المزايا التنافسية المستدامة، كذلك وجود تأثير معنوي ذو دلالة إحصائية لأبعاد التوجه الإبتكاري على أبعاد المزايا التنافسية المستدامة في شركات المشروبات الغازية (كوكاكولا- بيبسي) محل الدراسة، بالإضافة إلي وجود  فروق معنوية بين آراء فئات الدراسة (المديرين والعملاء) حول أبعاد التوجه الإبتكاري وأبعاد المزايا التنافسية المستدامة في شركات المشروبات الغازية (كوكاكولا- بيبسي) وفقاً للمتغيرات الديموغرافية (النوع، العمر، المستوي التعليمي، الدرجة الوظيفية).
The study aimed to identify the degree of impact of innovative orientation on sustainable competitive advantages in soft drink companies (Coca-Cola - Pepsi) under study, and to know the impact of the dimensions of innovative orientation combined on the dimensions of sustainable competitive advantages separately in soft drink companies (Coca-Cola - Pepsi) under study, and the study also aimed to determine the nature of the relationship between the dimensions of innovative orientation (learning philosophy- strategic direction- strategic intention- work environment conducive to innovation) on the dimensions of sustainable competitive advantages in companies  the soft drinks industry (Coca-Cola - Pepsi) under study, as well as knowing whether there are differences between the opinions of the study Categories (managers and customers) on the dimensions of innovation orientation and the dimensions of sustainable competitive advantages in soft drink companies (Coca-Cola - Pepsi) according to demographic variables (type- age- functional degree- educational level).
The researcher used the descriptive analytical approach for this purpose, and the questionnaire form as a main tool to collect the primary data necessary for the study, where the form was directed electronically to the managers and customers of soft drink companies (Coca-Cola - Pepsi) in the study in the Cairo region in the Arab Republic of Egypt in order to identify the opinions and trends of managers and customers on the subject of the study, and the size of the study population number exceeds (100,000) single and the researcher relied on the method of simple random sample in determining the sample size using the Sample Size Calculator program at the level of  95% confidence and  error limits ± 5%, and responses were obtained (400) questionnaires and the study sample reached (384) single, with a response rate of (96%). The study data were analyzed using the statistical software SPSS V25 & AMOS V25, calculating Pearson's correlation coefficient, and using descriptive statistics and regression analysis.
The study found that there is a statistically significant correlation between the dimensions of the innovative orientation (learning philosophy - strategic direction - strategic intention - a work environment conducive to innovation) and the dimensions of sustainable competitive advantages (value - scarcity - non-imitable - irreplaceable) in soft drink companies (Coca-Cola - Pepsi) under study, and the existence of a statistically significant effect of the innovative orientation on sustainable competitive advantages, and as well as the existence of a statistically significant effect of the dimensions of innovative orientation on the dimensions of competitive advantages  Sustainable in the companies of soft drinks (Coca-Cola - Pepsi) under study, in addition to the existence of a differences between the opinions of the study Categories (managers and customers) on the dimensions of innovation orientation and the dimensions of sustainable competitive advantages in soft drink companies (Coca-Cola - Pepsi) according to demographic variables (type- age- functional degree- educational level).

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية