How the Mediating Role of Psychological Empowerment Impacts the Relationship between Internal Branding and the Financial Performance?

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 Assistant professor in business administration department Faculty of commerce and business Future university in Egypt

2 Assistant professor in accounting department Faculty of commerce and business Future university in Egypt

المستخلص

يختبر هذا البحث العلاقة بين العلامة التجارية الداخلية والأداء المالي مع دور الوساطة للتمكين النفسي من خلال تطبيقه على شركات العقارات على العاملين في ثمان شركات مدرجة في البورصة المصرية.و لقياس فرضيات الدراسة وتحليل البيانات استخدمت الدراسة الانحدار المتعدد لاختبار الفرضيات، واستخدمت الإحصاء الوصفية وألفا كرونباخ أيضًا لاختبار صلاحية النموذج المتقارب و تم قياس متغير الأداء المالي من خلال العائد على الأصول والعائد على حقوق الملكية وتشير نتائج الدراسة إلى أن العلامة التجارية الداخلية لها تأثير جزئي على الأداء المالي. كما أشارت إلى أن التمكين النفسي له أثر إيجابي على الأداء المالي.و يمكن للتمكين النفسي أن يتوسط العلاقه بين  العلامة التجارية الداخلية والأداء المالي للشركات .
Purpose: This research tests the relationship between Internal branding and the financial performance with the mediating role of psychological empowerment by applying it on Real State Companies.
Methodology:  questionnaire was distributed to employees working in the 8 companies listed on the Egyptian stock market. To measure the study hypotheses and analyze the data using a program Smart Pls V4، the study used the multiple regression to test hypotheses, and descriptive statistic and alpha Cronbach's, also, used convergent model validity test and outer loadings, to create Structural model we used path analysis. The financial performance variable was measured by return on assets and return on Equity, for 8 companies included in the EGX30 index from 2018 to 2022.
Findings: The study's results indicate that internal branding has a partial influence on financial Performance. It also noted that psychological empowerment has a positive effect on financial performance. The psychological empowerment can mediate the effects of internal branding.
Research limitations: The study conducted in Egypt's real state sector is the first to look into the effects of internal branding in this field. It aims to analyze the potential impact of HR initiatives on financial performance. The study also explores the mediating effect of psychological empowerment on the link between financial performance and internal branding.
Originality/value: The study's originality comes from its investigation into the mediating effect of psychosocial empowerment on financial performance.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية