هدفت الدراسة الحالية إلى تحديد وتقديم إطار مقترح لدور المسؤلية الاجتماعية للشركات في تحقيق الميزة التنافسية في شركات الاتصالات ومنظمات الأعمال بشكل عام، حيث تم إجراء مسح ميدانى عن طريق المقابلات الميدانية وسؤال مفردات عينة مكونة من (388) عامل من داخل الشركة المصرية للاتصالات (محل الدراسة الميدانية) لاستقصاء آرائهم حول دور المسؤلية الاجتماعية للشركات في تحقيق الميزة التنافسية لمنظمات الأعمال، وتوصلت الدراسة إلى عدة نتائج أهمها أن أبعاد المسؤلية الاجتماعية للشركات (المتمثلة فى برامج المسئولية الإنسانية - المسئولية الأخلاقية - المسئولية القانونية - مسئولية الدعم المالي) توجد بينها علاقة ذات دلالة إحصائية موجبة وبين أبعاد الميزة التنافسية لمنظمات الأعمال (المتمثلة في الغاية والرؤية والاستراتيجية - القيادة والتنظيم والثقافة المؤسسية - إشراك أصحاب المصلحة - تحقيق الاستدامة بأعلى قيمة)؛ كما توصلت الدراسة إلى عدة توصيات أهمها: ضرورة إنشاء إدارة للمسؤولية الاجتماعية بالشرکة محل الدراسة، وتحديد أنظمة خاصة ببرامج المسئولية الأخلاقية والإنسانية وتفعيل الآليات المناسبة للوفاء بالمسؤولية الاجتماعية للشركات، وتحسين الأنظمة الخاصة ببرامج مسئولية الدعم المالي والخصم من الوعاء الضريبي للمؤسسة، والإهتمام بالبيئة الوظيفية والعمل على تطويرها وتحسينها، مع ضرورة إنشاء صندوق للشكاوى لحل المشكلات المتعلقة بالعملاء غير الراضين عن بعض الخدمات ، وحل الشكاوى بأسرع وقت، وأيضاً ضرورة زيادة الاهتمام بتفعيل مدونات السلوك الأخلاقى والمهنى. The current study aimed to define and present a proposed framework for the role of corporate social responsibility in achieving competitive advantage in telecommunications companies and business organizations in general. A field survey was conducted through field interviews and questioning a sample of (388) workers from within the Egyptian Telecom Company (the subject of the study). field) to survey their opinions on the role of corporate social responsibility in achieving competitive advantage for business organizations. The study reached several results, the most important of which is that the dimensions of corporate social responsibility (represented in humanitarian responsibility programs - moral responsibility - legal responsibility - responsibility for financial support) have a statistically significant relationship between them. Positive and among the dimensions of competitive advantage for business organizations (represented in purpose, vision and strategy - leadership, organization and institutional culture - stakeholder engagement - achieving sustainability with the highest value); The study also reached several recommendations, the most important of which are: the necessity of establishing a social responsibility department in the company under study, defining systems for ethical and humanitarian responsibility programs, activating appropriate mechanisms to fulfill corporate social responsibility, improving systems for financial support responsibility programs and deductions from the institution’s tax base, paying attention to the functional environment and working on Developing and improving it, with the need to establish a complaints fund to solve problems related to customers who are dissatisfied with some services, and resolve complaints as quickly as possible, and also the need to increase attention to activating codes of ethical and professional conduct.
عيسى عبدالله, أحمد. (2023). دور المسؤلية الاجتماعية للشركات في تحقيق الميزة التنافسية لمنظمات الأعمال. المجلة العلمية للدراسات التجارية والبيئية, 14(4), 110-140. doi: 10.21608/jces.2023.336580
MLA
أحمد عيسى عبدالله. "دور المسؤلية الاجتماعية للشركات في تحقيق الميزة التنافسية لمنظمات الأعمال", المجلة العلمية للدراسات التجارية والبيئية, 14, 4, 2023, 110-140. doi: 10.21608/jces.2023.336580
HARVARD
عيسى عبدالله, أحمد. (2023). 'دور المسؤلية الاجتماعية للشركات في تحقيق الميزة التنافسية لمنظمات الأعمال', المجلة العلمية للدراسات التجارية والبيئية, 14(4), pp. 110-140. doi: 10.21608/jces.2023.336580
VANCOUVER
عيسى عبدالله, أحمد. دور المسؤلية الاجتماعية للشركات في تحقيق الميزة التنافسية لمنظمات الأعمال. المجلة العلمية للدراسات التجارية والبيئية, 2023; 14(4): 110-140. doi: 10.21608/jces.2023.336580