الدور الوسيط للقوة التنظيمية للمدير فى العلاقة بين التعلم التنظيمي والرشاقة التنظيمية "دراسة تطبيقية على العامليـن بالمستشفيات الحكومية بمحافظة دمياط"

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مساعد بقسم إدارة الأعمال - كلية الإدارة جامعة الدلتا للعلوم والتكنولوجيا ووكيل معهد الدلتا العالي لنظم المعلومات الإدارية والمحاسبية

المستخلص

يهدف البحث إلى التعرف على تأثير التعلم التنظيمي على تعزيز الرشاقة التنظيمية، وتحليل العلاقة بين التعلم التنظيمي والرشاقة التنظيمية من خلال القوة  التنظيمية للمدير  كمتغير وسيط بالمستشفيات الحكومية بمحافظة دمياط، وذلك باستخدام المنهج الوصفي التحليلي، وجمع المعلومات النظرية من المصادر المكتبية، والبيانات من خلال استبانة وزعت على (342) مفردة من العاملين بالمستشفيات الحكومية بمحافظة دمياط، بلغ عدد الصالح منها للتحليل الإحصائي (246) مفردة، وقد تم استخدام الرزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية (SPSS V.26) وبرنامج (AMOS V.26) لتحليل البيانات واختبار فرضيات الدراسة، وقد توصلت الدراسة إلى عدة نتائج، من أهمها: وجود أثر ذو دلالة إحصائية للتعلم التنظيمي بأبعاده المختلفة وبين الرشاقة التنظيمية، فضلا عن أن دخول القوة التنظيمية للمدير في العلاقة بين التعلم التنظيمي والرشاقة التنظيمية أدى إلى زيادة تأثير التعلم التنظيمي على  تصميم خطط عمل تحث على نشر ثقافة التعلم والتطور تتيح للعامليين تقديم أفكار وأساليب مبدعة وجديدة، والعمل على إنشاء نظام لقواعد البيانات داخل المستشفيات الحكومية لسهولة استرجعها واستعادتها بسهولة من العاملين، واهتمام القيادات العليا بالمستشفيات بوضع رؤية ورسالة وأهداف واضحة مستقبلية تسعي المستشفيات لتحققها، ووضع مجموعة من القواعد التنظيمية التي تضمن الاستفادة من أفكار العاملين الإبداعية، ووضع نظم تمكين للعاملين تضمن عملية تفويض السلطات والصلاحيات ومشاركة العاملين في اتخاذ القرارات، ووضع الأسس والقواعد التنظيمية التي تضمن تمكين المديرين بمنحهم صلاحيات خاصة بمكافأة مرؤوسيهم لتحفيزهم على بذل أفضل طاقة لديهم.
The research aims to identify the measurement of the impact of organizational learning on enhancing organizational agility and analyzing the relationship between organizational learning and organizational agility through the organizational strength of the manager as an intermediate variable in government hospitals in Damietta Governorate and using the descriptive analytical approach, and collecting theoretical information from library sources, and data through a questionnaire distributed to (342) individual workers in government hospitals in Damietta Governorate, the number of valid ones for statistical analysis (246) single has been using the statistical package for social sciences (SPSS V.26) And the program (AMOS V.26) to analyze data and test the hypotheses of the study, the study has reached several results, the most important of which is the existence of a statistically significant impact of organizational learning in its various dimensions and between organizational agility, as well as that the entry of the organizational strength of the manager in the relationship between organizational learning and organizational agility led to an increase in the impact of organizational learning Designing action plans that urge the dissemination of a culture of learning and development that allows workers to present creative and new ideas and methods, and work to establish a system of databases within government hospitals for easy retrieval And easily regain them from employees, and the interest of senior leaders in hospitals to develop a vision, mission and clear future goals that hospitals seek to achieve, develop a set of regulations that ensure the benefit of workers' creative ideas, develop empowerment systems for employees that ensure the process of delegation of powers and powers and the participation of employees in decision-making, and develop foundations and organizational rules that ensure the empowerment of managers by granting them special powers to reward their subordinates to motivate them to exert their best energy.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية