Proposed Model for the Dimensions of Digital Organizations Entering the Metaverse World

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

1 Associate Professor Marketing Department, University of Tabuk, Kingdom of Saudi Arabia 2 Academy of Specialized Studies, Egypt

المستخلص

This study aims to identify the dimensions that enable digital marketing organizations to enter the metaverse world by proposing a model for this purpose. The study population targeted Saudi Arabia, having weak or no access to the metaverse, despite their interest in digital transformation. This study uses structural equation Modeling through the partial least squares method using AMOS version. 25. The findings indicate that the proposed model consists of four dimensions: customer discovery, including engagement, interaction, and customer targeting; spatial computing, including augmented reality and virtual stores and places; digital presence, including advertising, social media, and search engines; and virtual integration, including customers’ immersive experiences, product conversion into non-fungible tokens, and virtual incentives and content, providing marketers with the mechanism needed to enter the mysterious metaverse that is ultimately expected to replace the Internet and be the future of marketing.
     تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على الأبعاد التي تمكن منظمات التسويق الرقمي من الدخول إلى عالم الميتافيرس من خلال اقتراح نموذج لهذا الغرض. استهدف مجتمع الدراسة المملكة العربية السعودية، التي لديها وصول ضعيف أو معدوم إلى الميتافيرس، على الرغم من اهتمامهم بالتحول الرقمي. تستخدم هذه الدراسة نمذجة المعادلات الهيكلية من خلال طريقة المربعات الصغرى الجزئية باستخدام نسخة AMOS. 25. تشير النتائج إلى أن النموذج المقترح يتكون من أربعة أبعاد: البعد الأول هو اكتشاف العملاء، بما في ذلك المشاركة والتفاعل واستهداف العملاء؛ والبعد الثاني هو الحوسبة المكانية، بما في ذلك الواقع المعزز والمتاجر والأماكن الافتراضية؛ والبعد الثالث هو الحضور الرقمي، بما في ذلك الإعلانات ووسائل التواصل الاجتماعي ومحركات البحث؛ والبعد الرابع هو التكامل الافتراضي، بما في ذلك تجارب العملاء الغامرة، وتحويل المنتج إلى رموز غير قابلة للاستبدال، والحوافز والمحتوى الافتراضي، مما يوفر للمسوقين الآلية اللازمة للدخول في التحول الغامض الذي من المتوقع في نهاية المطاف أن يحل محل الإنترنت ويكون مستقبل التسويق.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية