دور التعلم التنظيمي في رفع كفاءة أداء قطاع الخدمات السياحية في مصر: التحديات والحلول المقترحة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

دكتوراة الفلسفة في إدارة الأعمال - كلية التجارة - جامعة قناة السويس

المستخلص

يهدف البحث إلى تسليط الضوء على التعلم التنظيمي ودوره في توليد المعرفة اللازمة لرفع كفاءة الأداء التنظيمي بالمنظمات بصفة عامة والخدمية منها على وجه الخصوص، وتحليل مقومات وآليات تطبيق التعلم التنظيمي بقطاع الخدمات السياحية في مصر. الأمر الذي قد يعترضه الكثير من التحديات والعوائق كالتكنولوجيا والبنية التحتية المطلوبة، ومدى ملائمة الإطار التشريعي والبنية التنظيمية والإدارية، وكذلك الثقافة التنظيمية والمجتمعية السائدة لذلك. الأمر الذي يستوجب معه ضرورة تبنى منظومة ناجحة للتعلم التنظيمي وتوليد المعرفة اللازمة لرفع كفاءة الخدمات السياحية بمصر. حيث توصلت النتائج أن تنفيذ برنامج ناجح لتطبيق منظومة التعلم التنظيمي لا يعد هدفاً في حد ذاته، بل هو وسيلة ناجحة لدعم الحوكمة المجتمعية ولتحقيق التنمية المجتمعية المستدامة. ولعله من الأهمية التأكيد على الترابط والتكامل الواضح بين تطبيق برنامج فعال للتعلم التنظيمي؛ ورفع كفاءة أداء الخدمات العامة بصفة عامة وكذا أداء قطاع الخدمات السياحية بصفة خاصة. وتتنوع مقومات تطبيق منظومة ناجحة للتعلم التنظيمي وإدارة المعرفة بين المقومات التكنولوجية والتنظيمية والادارية والبشرية والقانونية وثقافية واجتماعية وسياسية، والتي تشكل في مجملها البنية التحتية الأساسية لإنجاح تطبيق منظومة فعالة للتعلم التنظيمي. كما تناولت الدراسة بالتحليل الحالة المصرية فيما يخص تطبيق منظومة التعلم التنظيمي لرفع كفاءة قطاع الخدمات السياحية، على نحو يتطلب معه اتخاذ حزمة من الإصلاحات والتغييرات التشريعية والمؤسسية والتنظيمية والإدارية والاجتماعية والمالية في البنية الأساسية سواء الإدارية والبشرية أو التكنولوجية، وذلك لتحقيق الأهداف الطموحة التي يسعى التعلم التنظيمي إلى تحقيقها من رفع كفاءة لرفع كفاءة قطاع الخدمات السياحية ودعم الحوكمة المجتمعية، الأمر الذي يقود إلى تحقيق التنمية المجتمعية المستدامة.
The research aims to highlight organizational learning and its role in generating the knowledge necessary to improve the organizational performance of   organizations in general and service in particular, and to analyze the components and mechanisms of applying organizational learning in Egypt's tourism services sector. Many challenges and constraints, such as technology and infrastructure, the adequacy of the legislative framework and organizational and administrative structure, as well as the prevailing organizational and societal culture, may be encountered. This requires the adoption of a successful system of organizational learning and the generation of the knowledge needed to increase the efficiency of Egypt's tourism services. The findings found that a successful programme for the implementation of the organizational learning system is not a goal in itself, but a successful means of supporting community governance and achieving sustainable community development. It may be important to emphasize the clear interdependence and complementarity of an effective organizational learning program; Improving the efficiency of the performance of public services in general, as well as of the tourism services sector in particular. The application of a successful system of organizational learning and knowledge management varies between technological, organizational, administrative, human, legal, cultural, social and political components, all of which constitute the basic infrastructure for the successful implementation of an effective system of organizational learning. The study also analyzed the Egyptian situation regarding the application of the organizational learning system to increase the efficiency of the tourism services sector. challenges and obstacles, in a way that requires a package of legislative, institutional, organizational, administrative, social and financial reforms and changes in the infrastructure, whether administrative, human or technological in order to achieve the ambitious goals that organizational learning seeks to achieve by raising the efficiency of the tourism services sector and supporting community governance, leading to sustainable community development.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية