The Impact of Omnichannel on Customer Satisfaction This paper is extracted from a master’s thesis with the title of “The impact of omnichannel on customer satisfaction.”

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 Master of Business administration Student. Arab Academy for Science, Technology and Maritime Transport

2 Professor of Marketing ، University Marketing Consultant, Director of Advanced Marketing Research Centre (AMRC), British University in Egypt

المستخلص

وقد ظهرت استراتيجيات القناة الشاملة نتيجة للتأثير الكبير للإنترنت والتحسينات التكنولوجية على مدى السنوات العشر الماضية على تجارة التجزئة. يمكن للعملاء الشراء من خلال عدة قنوات باستخدام قناة متعددة القنوات، مما يوفر تجربة تسوق مميزة وموحدة. يعد البيع بالتجزئة متعدد القنوات، والذي يمكّن العملاء من استخدام العديد من القنوات بشكل مستقل، نتيجة لهذه الفكرة بالإضافة إلى نمو أعمال الإنترنت والتجارة الإلكترونية. الهدف من هذا البحث هو فحص كيفية تأثير التسويق متعدد القنوات على سعادة المستهلك. تبحث هذه الدراسة في تأثير القناة الشاملة على رضا العملاء. يغطي كيف انتقلت متاجر البيع بالتجزئة هذه من القنوات المتعددة إلى القنوات المتعددة، وكيف أثر ذلك على المتجر، وكيف أثرت هذه الخطوة على رضا المستهلك. إيكيا هي شركة رائدة في قطاع أثاث التجزئة، وهي موضوع هذه الدراسة التجريبية. تمكن الباحث من جمع 307 استبيانات مكتملة. أظهرت النتائج أن الأبعاد الخمسة لـ Omnichannel (اتساق القناة، وتكامل القناة، ووسائل التواصل الاجتماعي، والمرونة، وجودة الخدمة اللوجستية التشغيلية) لها علاقة وتأثير كبير ومباشر على رضا العملاء وأبعادها.
Omnichannel strategies have emerged as a result of the considerable impact that the Internet and technological improvements over the past ten years have had on retailing. Customers can purchase through several channels using omnichannel, offering a distinctive and unified shopping experience. Multichannel retailing, which enables customers to use numerous channels independently, is a result of this idea as well as the growth of internet business and e-commerce. The goal of this research is to examine how omnichannel marketing affects consumer happiness. This study investigates the impact of omnichannel on customer satisfaction. It covers how these retail stores went from multichannel to omnichannel, how this affected the store, and how this move affected consumer satisfaction. Ikea is a leading company in the retail furniture sector, and it is the subject of this empirical study. The researcher was able to gather 307 completed questionnaires. The results showed that the five dimensions of Omnichannel (Channel Consistency, Channel Integration, Social Media, Flexibility, and Operational Logistics Service Quality) have both a significant and a direct relation and impact on customer satisfaction and its dimensions.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية