أثر الخدمات البنكية الإلكترونية على رضا العملاء (بالتطبيق على البنك الأهلي المصري)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

المستخلص

 يهدف هذا البحث إلى معرفة أثر الخدمات البنكية الإلكترونية (الصراف الآلي، وخدمة الأهلي نت، وخدمة الأهلي موبايل، وخدمة الأهلي فون كاش، والأجهزة التفاعلية) على تعزيز رضا العملاء بالبنك الأهلي المصري. ويحدد البحث الأهمية المتزايدة لهذه الخدمات في العصر الرقمي ويبحث في تأثيرها على تعزيز رضا العملاء، وتشمل مختلف الأنشطة المالية الرقمية المقدمة عبر المنصات الإلكترونية، وتشمل أهداف البحث تقييم مدى تركيز البنك على الخدمات البنكية الإلكترونية ورضا العملاء، ودراسة العلاقة بين هذه الخدمات ورضا العملاء، وتقديم توصيات عملية لتحسين خدمات البنك. والمنهج المستخدم في البحث هو المنهج التحليلي الوصفي، وتم استخدام الاستبيان كأداة لجمع البيانات.
كشفت النتائج عن ارتفاع مستوى اهتمام عملاء البنك باستخدام الخدمات البنكية الإلكترونية، مع التركيز بشكل خاص على الأجهزة التفاعلية، وخدمة الأهلي موبايل، وخدمة الأهلي نت، وخدمات الصراف الآلي، وخدمة الأهلي فون كاش. بالإضافة إلى ذلك، فإن رضا العملاء عن خدمات البنك قوي بشكل إيجابي مع وجود تأثير إيجابي للخدمات البنكية الإلكترونية على رضا العملاء. كما تبين عدم وجود فروق بين متوسطات استجابات عينة البحث باختلاف العمر، والنوع فيما عدا رضا العملاء، وتبين وجود فروق بين متوسطات استجابات عينة البحث باختلاف مستوى التعليم، ووسيلة التعامل مع البنك، ومدة التعامل مع البنك. وأوصى البحث بتعزيز وتطوير الخدمات البنكية الإلكترونية لتلبية احتياجات العملاء بشكل أفضل وتحسين جودة تجربتهم.
This Research aims to determine the impact of electronic banking services (ATMs, Ahli Net service, Ahli Mobile service, Ahli Phone Cash service, and interactive devices) on enhancing customer satisfaction at the National Bank Of Egypt. The Research identifies the increasing importance of these services in the digital age and examines their effect on enhancing customer satisfaction. It encompasses various digital financial activities offered through electronic platforms. The Research objectives include evaluating the bank's focus on electronic banking services and customer satisfaction, studying the relationship between these services and customer satisfaction, and providing practical recommendations for improving the bank's services. The research methodology employed in the Research is the analytical-descriptive approach, and a questionnaire was used as a tool to collect data.
The results revealed a high level of interest among the bank's customers in using electronic banking services, with a particular focus on interactive devices, Ahli Mobile service, Ahli Net service, ATM services, and Ahli Phone Cash service. Furthermore, customer satisfaction with the bank's services is positively strong, with a positive impact of electronic banking services on customer satisfaction. Additionally, there were no significant differences in the Research sample's response means based on age and gender, except for customer satisfaction. However, differences were observed in the response means based on education level, banking interaction method, and duration of dealing with the bank. The Research recommends enhancing and developing electronic banking services to better meet customer needs and improve their overall experience.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية