أثر التسويق الإبتكاري علي تحقيق الميزة التنافسية لخدمات محطات الوقود

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 باحث بالدكتوراه في إدارة الأعمال

2 أستاذ إدارة الاعمال وعميد كلية النقل الدولي واللوجستيات ومدير فرع الاكاديمية العربية ببورسعيد(سابقا)

المستخلص

يهدف هذا البحث إلى دراسة تأثير التسويق الإبتكاري على تحقيق الميزة تنافسية لخدمات محطات الوقود.
تم إجراء دراسة ميدانية على عينة (403) من عملاء محطات الوقود في القاهرة الجديدة، تم جمع البيانات باستخدام استبيان محكم، تم تحليل البيانات باستخدام حزمة SPSS الإحصائية ونمذجة المعادلات البنائية (SmartPLS V.3.2.9) في النمذجة باستخدام طريقة المربعات الصغرى الجزئية Partial Least Squares
أظهرت النتائج وجود علاقة ارتباط إيجابية قوية بين الابتكار التسويقى والميزة التنافسية لخدمات محطات الوقود وكان أكثر أبعاد الابتكار التسويقي تأثيرًا على الميزة تنافسية هي الابتكار فى الأفراد، تليها الابتكار في العمليات، ثم الابتكار فى الترويج، ثم الابتكار في السعر، ثم الابتكار في التوزيع.
من ناحية أخرى، لم يكن هناك تأثير للابتكار في المنتج والابتكار في الاثبات المادى على الميزة التنافسية لخدمات محطات الوقود.
أوصت الدراسة بأن تقوم المؤسسات بتبنى الابتكار التسويقي كاستراتيجية للمنافسة والتميز، واستخدام استراتيجيات (مرنة في التسعير، وتوزيع فعال، وعمليات مبتكرة، وأساليب ووسائل ترويجية، وتدريب وتطوير العاملين، والاهتمام بالاثبات المادي)، إنشاء إدارة متخصصة للبحث والتطوير لتقديم منتجات وخدمات جديدة، وتبني مفهوم التسويق بالعلاقات لخلق تجربة إيجابية ومميزة للعملاء لتحقيق الميزة التنافسية لخدمات محطات الوقود.
Objective: This study aims to investigate the impact of marketing innovation on achieving competitive advantage for fuel station services.
Methodology: A field study was conducted on a sample of 403 fuel station customers in New Cairo. Data were collected using a structured questionnaire. The data were analyzed using the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) and structural equation modeling (SmartPLS V.3.2.9) in modeling using the partial least squares method The results showed that there is a strong correlation between marketing innovation and competitive advantage. The most influential dimensions in achieving competitive advantage were innovation in individuals, followed by innovation in processes, then innovation in promotion, then innovation in price, and then innovation in distribution.
On the other hand, there is no impact of product innovation and physical evidence innovation on competitive advantage.
The study recommended that institutions adopt marketing innovation as a strategy for competition and excellence, use flexible pricing strategies, effective distribution, innovative operations, promotional methods and media, training and development of employees, attention to physical evidence, and establish a specialized research and development department to provide new products and services, and adopt the concept of relationship marketing to create a positive and distinctive customer experience and achieve the competitive advantage of fuel station services.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية