The Impact of the Corporate Social Responsibility (CSR) On the Brand Image in Egypt: An Empirical Study

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

President at University of modern sciences Professor of Management, Faculty of Commerce, Cairo University

المستخلص

تواجه شركات المشروبات الغازية في مصر منافسة شرسة، وتسعى لتقديم منتجات عالية الجودة، وتسعى لكسب رضا وولاء عملائها في علاقة مربحة. وفقا لهذا التحدي ، تحتاج شركات المشروبات الغازية في مصر إلى الاهتمام بالوسائل والاستراتيجيات التي تحقق التميز. ومن أهم هذه الوسائل العمل على توفير مقومات المسؤولية الاجتماعية للشركات، حيث أثبتت العديد من الدراسات السابقة أن المسؤولية الاجتماعية للشركات لها نتائج إيجابية من حيث الأداء والتنافسية ومواجهة التحديات والتغيرات وتحقيق رضا العملاء وبناء صورة العلامة التجارية.
يهدف البحث إلى: تحديد قوة المسؤولية الاجتماعية للشركات في شركات المشروبات الغازية، وتحديد قوة صورة العلامة التجارية في شركات المشروبات الغازية، وتحديد مدى تأثير المسؤولية الاجتماعية للشركات على صورة العلامة التجارية في شركات المشروبات الغازية.
مشكلة البحث:
 وجد أن هناك فجوة بحثية تتمثل في الفشل في التعامل مع العلاقة بين المسئولية الاجتماعية للشركات وصورة العلامة التجارية في شركات المشروبات الغازية في مصر. من هذا المنظور ، تدور هذه الدراسة حول إظهار تأثير المسؤولية الاجتماعية للشركات على صورة العلامة التجارية من خلال التطبيق على شركات المشروبات الغازية في مصر.
أسئلة البحث:
    يقوم هذا البحث بالإجابة عليها والتي يمكن تلخيصها على النحو التالي:
- ما مدى قوة المسؤولية الاجتماعية في شركات المشروبات الغازية؟
- ما مدى قوة صورة العلامة التجارية في شركات المشروبات الغازية؟
- هل تؤثر المسؤولية الاجتماعية للشركات على صورة العلامة التجارية في شركات المشروبات الغازية؟
 
 
أهداف البحث:
يهدف البحث إلى تحقيق الأهداف التالية:
- تحديد قوة المسؤولية الاجتماعية في شركات المشروبات الغازية.
- تحديد قوة صورة العلامة التجارية في شركات المشروبات الغازية.
- تحديد مدى تأثير المسؤولية الاجتماعية للشركات على صورة العلامة التجارية في شركات المشروبات الغازية.

تقديم عدد من التوصيات والمقترحات للمسئولين والقادة في شركات المشروبات الغازية في مصر بناء على نتائج الدراسة والتي يمكن تعميمها واستخدامها في المستقبل.

 The study aims to: Determining the strength of corporate social responsibility in soft drink companies, Determine the strength of the brand image in soft drink companies, and determine the extent to which corporate social responsibility affects the brand image in soft drink companies.
Noteworthy The study found that there is a great interest in corporate social responsibility among soft drink companies in Egypt. The study also found a strong positive relationship between corporate social responsibility and the brand image of soft drink companies in Egypt.
 
Design/methodology/approach:
 Depending on the nature of the subject of the study and the information that must be obtained to reveal the effect of Social Responsibility (as an independent variable) on Brand Image  (as a dependent variable),  and through the questions that the study seeks to answer, this study relied on the descriptive analytical approach, data were collected in the field through the survey list in the field study to test the validity of the assumptions on which the study was based. By obtaining this data from Customers in soft drink companies in Egypt.
Study Problem:
 It is found that there is a research gap represented in the failure to deal with the relationship between Corporate social responsibility and Brand Image in Soft drink companies in Egypt. From this perspective, this study revolves around demonstrating the impact of Corporate social responsibility on Brand Image through application to soft drink companies in Egypt.
Study Questions:
    Therefore, this study seeks to answer them which can be summarized as follows:

How strong is social responsibility in soft drink companies?
How strong is the brand image in soft drink companies?
Does corporate social responsibility affect the brand image in soft drink companies?

 
 Objectives of Study:
The study aims to achieve the following objectives:

Determining the strength of social responsibility in soft drink companies.
Determine the strength of the brand image in soft drink companies.
Determine the extent to which corporate social responsibility affects the brand image in soft drink companies.
Presenting a number of recommendations and proposals to officials and leaders in Soft drink companies in Egypt based on the findings of the study, which can be generalized and used in practical application.

Study hypotheses:
Hypothesis One: There is a positive significant relationship between corporate social responsibility and the brand image of soft drink companies in Egypt
Hypothesis Two: There is a positive significant impact of corporate social responsibility on the brand image of soft drink companies in Egypt.
Several hypotheses emerge from this two main hypothesis.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية