أثر إعادة الهيكلة التنظيمية في تنفيذ استراتيجية الشركة بالتطبيق على قطاع العقارات المصري

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

أستاذ بقسم إدارة الأعمال كلية التجارة جامعة القاهرة

المستخلص

الغرض الرئيسي من هذه الدراسة هو التعرف على أثر إعادة الهيكلة التنظيمية في تنفيذ استراتيجية الشركة في قطاع العقارات المصري، استخدم الباحث الاستبانة كأداة لجمع البيانات المتعلقة بالبحث شمل مجتمع البحث جميع العاملين في قطاع العقارات المصري، والبالغ عددهم 15,724 موظف، كانت عينة الدراسة 350 مفردة. تم عرض الاستبانة وتحليلها، ومعالجة مخرجاتها إحصائيا بواسطة البرنامج الإحصائي (SPSS) وبرنامج (smart PLS).  وقد توصل الباحث إلى مجموعة من النتائج، كان من أهمها وجود تأثير ايجابي ذو دلالة إحصائية لإعادة الهيكلة التنظيمية في تنفيذ الاستراتيجية. بالإضافة إلى قبول الفروض الفرعية وكانت بترتيب التأثير كما يلي، كانت الثقافة التنظيمية أكثر الأبعاد تأثيرًا على تنفيذ الاستراتيجية بمعامل β يساوي 0.447، والبُعد الثاني كان التكنولوجيا المستخدمة بمعامل β يساوي 0.346، يليها بُعد بيئة الشركة بمعامل β يساوي 0.156، وأخيرًا كان حجم الشركة بمعامل β يساوي 0.121. أخيرًا قدم الباحث مجموعة من التوصيات لمديري قطاع العقارات المصري لتنفيذ الاستراتيجية، ثم قدم مجموعة من اقتراحات البحوث المستقبلية.
       The main objective of this study is to identify the impact of organizational restructuring on implementation of the organization's strategy in the Egyptian real estate sector. The researcher used the questionnaire as a tool to collect data related to the research. The research population included all employees in the Egyptian real estate sector, numbering 15,724 employees. The research sample was 350 employees. The questionnaire was presented, analyzed, and its outputs were processed statistically using the statistical program (SPSS) and the program (smart PLS).
      The researcher reached a set of results, the most important of which was the presence of a statistically significant positive effect of organizational restructuring on strategy implementation. In addition to accepting the sub-hypotheses, they were in order of influence as follows: Organizational culture was the most influential dimension on strategy implementation with a coefficient β equal to 0.447, and the second dimension was the technology used with a coefficient β equal to 0.346, followed by the company environment dimension with a coefficient β equal to 0.156, and finally the size of the company was with a coefficient β Equals 0.121. Finally, the researcher presented a set of recommendations for Egyptian real estate sector managers to implement the strategy, and then presented a set of suggestions for future research.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية