النفاق الإداري وتأثيره علي الأداء الاستراتيجي للمنظمات "دراسة ميدانية"

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

المستخلص

هدفت الدراسة إلى قياس أثر النفاق الإداري (السلوكيات اللفظية، السلوكيات العملية) على الأداء الإستراتيجي (البعد المالي، بعد العملاء، بعد العمليات الداخلية، بعد التعلم والنمو) ودراسة العلاقة فيما بينهما في المجالس المحلية لمحافظة الدقهلية، متمثلة في المجالس المحلية لمدن (المنزلة دقهلية، المطرية دقهلية، الجمالية دقهلية).
وتمثل مجتمع الدراسة في كافة العاملين من المديرين والموظفين بالمجالس المحلية محل الدراسة، والبالغ عددهم 1043 مفردة، وقد اعتمدت الدراسة على قائمة الإستقصاء كوسيلة رئيسية لجمع البيانات من عينة الدراسة التي بلغ عددها 281 مفردة، كما كان عدد قوائم الإستقصاء المستردة والصالحة للتحليل الإحصائي 263 قائمة بنسبة استجابة 93.6% كما تم تحليل البيانات باستخدام حزمة البرامج الإحصائية SPSS وبرنامج AMOS للتحليل الإحصائي.
وكانت أهم نتائج الدراسة وجود علاقة ارتباط دالة إحصائياً بين أبعاد النفاق الإداري وأبعاد الأداء الإستراتيجي، وقد كانت علاقة ارتباط دالة إحصائياٌ لجميع الابعاد عند مستوى معنوية (0.01) أو (0.05). ويستنتج من ذلك بانه كلما زادت مستويات النفاق الإداري بأبعاده الإثنين (السلوكيات اللفظية، السلوكيات العملية)، كلما صاحب ذلك زيادة للتأثير السلبي على الأداء الإستراتيجي للمجالس المحلية محل الدراسة.
كما أظهرت الدراسة وجود تأثير ذو دلالة معنوية لأبعاد النفاق الإداري على أبعاد الأداء الإستراتيجي عند مستوى دلالة معنوية (0.05) من وجهة نظر العاملين والمديرين بالمجالس المحلية محل الدراسة. حيث يمكن القول بأن أبعاد النفاق الإداري (السلوكيات اللفظية، السلوكيات العملية) مجتمعة تؤثر تأثيرا له دلالته الإحصائية على أبعاد الأداء الإستراتيجي.
وأوصت الدراسة بأولوية التنشئة الإجتماعية السليمة منذ الصغر، وضرورة تعزيز ودعم الموظفين في تطبيق ونشر الثقافة الأخلاقية، وتبني العدالة التنظيمية والمساواة بين الأفراد، وترجمة النظريات الأخلاقية على الواقع العملي، وتنمية إدراك القادة لكيفية تفسير مرؤوسيهم لسلوكهم، وبالمزيد من الإهتمام بقياس مدى رضا العملاء، وتطوير التدريب بما يتلائم مع التطورات التكنولوجية المستمرة، وتعزيز المشاركة والعمل الجماعي والعمل بروح الفريق.
The study aimed to measure the impact of administrative hypocrisy (verbal behaviors, practical behaviors) on strategic performance (financial dimension, customer dimension, internal operations dimension, learning and growth dimension) and to study the relationship between them in the local councils of Dakahlia Governorate, represented by the local councils of cities (Al-Manzala Dakahlia , Matareya Dakahlia, Al-Gamaleya Dakahlia).
The study population was represented by all workers from the managers and employees of the local councils under study, whose number is 1043 individuals, and the study relied on the survey list as a main tool for collecting data from the study sample, which numbered 281 individuals, and the number of survey lists retrieved and valid for statistical analysis was 263 lists, with a percentage of The response was 93.6%. The data were analyzed using the SPSS statistical software package and the AMOS program for statistical analysis.
The most important results of the study were the existence of a statistically significant correlation between the dimensions of administrative hypocrisy and the dimensions of strategic performance, and the correlation was statistically significant for all dimensions at a significant level (0.01) or (0.05). It is concluded from this that the higher the levels of administrative hypocrisy in its two dimensions (verbal behaviors, practical behaviors), the more this is accompanied by an increase in the negative impact on the strategic performance of the local councils under study.
The Results also showed that there is a significant effect of the dimensions of administrative hypocrisy on the dimensions of strategic performance at the level of significant significance (0.05) from the perspective of workers and managers in the local councils under study. Where it can be said that the dimensions of administrative hypocrisy (verbal behaviors, practical behaviors) combined have a statistically significant effect on the dimensions of strategic performance.
The study recommended the priority of Proper socialization from a young age, the need to strengthen and support employees in applying and spreading ethical culture, adopting organizational justice and equality among individuals, translating ethical theories into practical reality, developing leaders’ awareness of how their subordinates interpret their behavior, paying more attention to measuring the extent of customer satisfaction, and developing Training in line with the continuous technological developments, promoting participation and teamwork.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية