دور التحول الرقمي في تحقيق الميزة التنافسية في قطاع العقارات المصري

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

أستاذ بقسم إدارة الأعمال كلية التجارة جامعة القاهرة

المستخلص

      نظرًا لأن التقنيات الرقمية تعيد تشكيل الصناعة بشكل كبير صناعة تلو الآخرى، فإن العديد من الشركات تسعى إلى بذل جهود تغيير واسعة النطاق للاستفادة من فوائد هذه الاتجاهات أو ببساطة لمواكبة المنافسين. ولهذا ظهرت الحاجة إلى الإجابة على المزيد من الأسئلة حول كيفية تحقيق التحول الناجح واكتساب ميزة تنافسية من خلاله. ومن هنا هدفت الدراسة الحالية إلى اختبار وتحليل دور التحول الرقمي في تحقيق الميزة التنافسية في قطاع العقارات المصري. بالاعتماد على المنهج الوصفي التحليلي، قام الباحث  باختيار الاستبانة كأداة ملائمة لهذا المنهج، ومن خلال مراجعة الدراسات السابقة قام الباحث بإعداد الاستبيان واختبارها على برنامج Amos  والبرنامج الإحصائي SPSSSللتحقق من مدى ملائمتها للدراسة الحالية. وقد تبين أمام الباحث اعتمادية وصلاحية أداة القياس.  تكون مجتمع الدراسة من جميع الموظفين العاملين في قطاع العقارات المصري، وقد اختار الباحث التطبيق على أكبر 10 شركات عقارية في مصر كممثلين للمجتمع الحالي. استخدمت الدراسة أسلوب العينة العشوائية، ومن خلال تحليل بيرسون، وتحليل الانحدار عبر برنامج الحزم الإحصائية للعلوم الاجتماعية SPSS. تمثلت نتائج الدراسة في أن هناك أثر مباشر لأبعاد التحول الرقمي على تحقيق الميزة التنافسية في قطاع العقارات المصري. وكان الترتيب كالتالي β1 الموارد البشرية (.379)  تؤثر تأثيرًا إيجابيًا على تحقيق الميزة التنافسية. يليه β2 الثقافة الرقمية (.272) تؤثر تأثيرًا إيجابيًا على تحقيق الميزة التنافسية. يليه بٌعد استراتيجية التحول الرقمي β3 (.222) تؤثر تأثيرًا إيجابيًا على تحقيق الميزة التنافسية. أخيرًا  بٌعد القيادة β4 (.204) تؤثر تأثيرًا إيجابيًا على تحقيق الميزة التنافسية. أوصت الدراسة  بزيادة الاهتمام بالتحول الرقمي وتأهيل الكادر البشري لمواكبة التطو ا رت التكنولوجية المتسارعة. خلق ثقافة رقمية قوية وإيجابية تدعم التحول الرقمي، وصياغة استراتيجية واضحة لعمليات التحول الرقمي داخل الشركات.
      As digital technologies dramatically reshape industry after industry, many companies are pursuing large-scale change efforts to capture the benefits of these trends or simply to keep up with competitors, so there has been a need to answer more questions on how to achieve successful digital transformation and gain a competitive advantage through it. Hence, the current study aimed to test and analyze the role of digital transformation in achieving competitive advantage in the Egyptian real estate sector. Relying on the descriptive analytical approach, the researcher chose the questionnaire as an appropriate tool for this approach, and through reviewing previous studies, the researcher prepared the questionnaire and tested it on the Amos program and the statistical program SPSS to verify its suitability for the current study. The researcher demonstrated the reliability and validity of the measurement tool. The study population consisted of all employees working in the Egyptian real estate sector, and the researcher chose the application to the 10 largest real estate companies in Egypt as representatives of the current population. The study used a random sample method, Pearson analysis, and regression analysis using the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) program. The results of the study were that there is a direct impact of the dimensions of digital transformation on achieving competitive advantage in the Egyptian real estate sector. The ranking was as follows: β1 Human resources (.379) have a positive impact on achieving competitive advantage. Followed by β2, digital culture (.272) has a positive impact on achieving competitive advantage. Followed by the dimension digital transformation strategy β3 (.222) has a positive impact on achieving competitive advantage. Finally, the leadership dimension β4 (.204) has a positive impact on achieving competitive advantage. The study recommended increasing attention to digital transformation and qualifying human resources to keep pace with rapid technological developments. Creating a strong and positive digital culture that supports digital transformation, and formulating a clear strategy for digital transformation operations within companies.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية