العلاقة بين رأس المال الفكري والإبداع المؤسسي من خلال تعزيز المزايا التنافسية دراسة تطبيقية على بعض منظمات الأعمال المصرية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

استاذ الدراسات التنظيمية بالجامعة البريطانية بمصر

المستخلص

هدفت هذه الدراسة إلى فحص العلاقة بين رأس المال الفكري والإبداع المؤسسي من خلال تعزيز المزايا التنافسية في بعض منظمات الأعمال المصرية، وقد تكون مجتمع الدراسة من جميع شركات المساهمة المدرجة في بورصة الأوراق المصرية والبالغ عددهم 219 شركة.
ولتحقيق أهداف الدراسة استخدم الباحث المنهج الوصفي التحليلي، واستمارة الاستقصاء كأداة للدراسة، حيث تم توزيعها على عينة الدراسة ومقدارها (150) مفردة يمثلون (50) شركة من مجتمع الدراسة تم اختيارهم بطريقة قصدية ليمثلوا معظم قطاعات البورصة المصرية.
ومن أهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة، أنه يوجد أثر إيجابي ذو دلالة إحصائية لرأس المال الفكري على المزايا التنافسية، كما يوجد أثر إيجابي ذو دلالة إحصائية للمزايا التنافسية على الإبداع المؤسسي، ويوجد أيضاً أثر إيجابي ذو دلالة إحصائية لرأس المال الفكري على الإبداع المؤسسي، وأخيراً يوجد دور وسيط للمزايا التنافسية في العلاقة بين رأس المال الفكري والإبداع المؤسسي في منظمات الأعمال المصرية عينة الدراسة.
وقد أوصت الدراسة بضرورة اهتمام منظمات الأعمال المصرية بالاستثمار في رأس المال الفكري من خلال الاهتمام بمكوناته الثلاثة: رأس المال البشري، ورأس المال الهيكلي، ورأس المال العلاقاتي، من منطلق أن رأس المال الفكري يعد من أهم القدرات التنافسية ، وبالتالي يمكن تحقيق الإبداع المؤسسي الذي أصبح ضرورياً في ظل التغيرات المتسارعة التي تواجهها المنظمات المعاصرة.
      This study aimed to examine the relationship between intellectual capital and institutional creativity by enhancing competitive advantages in some Egyptian business organizations, the study population consists of all the joint-stock companies listed on the Egyptian Stock Exchange, which are about (219) companies.
      To achieve the objectives of the study, the researcher used the descriptive analytical method, and the survey form as a study tool, which was distributed to the study sample of (150) individuals representing (50) companies from the study community, who were deliberately selected to represent most sectors of the Egyptian Stock Exchange.
      One of the most important findings of the study is that there is a statistically significant positive effect of intellectual capital on competitive advantages, and there is also a statistically significant positive effect of competitive advantages on institutional creativity, and there is also a statistically significant positive effect of intellectual capital on institutional creativity, and finally there is A mediating role for competitive advantages in the relationship between intellectual capital and institutional creativity in Egyptian business organizations.
      The study recommended the need for Egyptian business organizations to invest in intellectual capital by paying attention to its three components: human capital, structural capital, and relational capital. Based on the fact that intellectual capital is one of the most important competitive capabilities, and therefore institutional creativity can be achieved, which has become necessary in light of the rapid changes facing contemporary organizations.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية