دور تكـنولوجيا المعلومات في تـحسـين كفاءة وتعزيـز الريادة المؤسسية بالتطبيق عـلى مجموعة شركات إيديتا للصناعات الغذائية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

الباحــث بمعـهد دراســـات الــمشروعــات الصـــــغيرة والمتوســـطة قــــسم ريــادة الأعمــــال والشـــــراكة المجتمعية جــامـعة بنــي ســــويــف

المستخلص

الغرض من هذا البحث هو فهم كيف يمكن لتكنولوجيا المعلومات أن تعزز القيادة المؤسسية وتزيد من فعالية العمليات المؤسسية. واستخدمت الدراسة الاستبانة والمنهج الوصفي التحليلي كأداة لها. وتوصل البحث إلى عدد من النتائج أهمها: نظرًا لأنها تساعد في تنظيم المهام والعمليات وتنفيذها، وتقليل الأخطاء والمزالق، وتحسين الموارد، وخفض التكلفة، فإن تكنولوجيا المعلومات تعد عنصرًا أساسيًا في تحسين الكفاءة والابتكار والإدارة. والقدرة على التكيف داخل المنظمة، توفير الوقت وتعزيز الإنتاج وتحسين العمليات المتعلقة بالتعاون والتواصل. تساعد تكنولوجيا المعلومات في إنشاء وتعزيز السلع والخدمات، وتشجع التفكير الإبداعي والعمليات الابتكارية، وتسهل على الفرق التعاون والتواصل مع بعضها البعض لتوليد أفكار جديدة، وتسهل استكشاف الأسواق غير المستغلة. توفر تكنولوجيا المعلومات المعلومات اللازمة لاتخاذ القرارات الاستراتيجية في ظل التحولات السريعة، وتسهل تحليل البيانات والمعلومات للتكيف بشكل فعال، وتحسن التواصل والتعاون داخل المنظمة. كل هذه العوامل تساعد المنظمة على التكيف مع التحديات والتغيرات في البيئة الخارجية. واوصت الدراسة بعدة إجراءات لتعزيز استخدام تكنولوجيا المعلومات في المؤسسات، بما في ذلك التركيز على تطوير البنية التحتيةالتكنولوجية وتحديثها بشكل دوري، وتوفير التدريب المستمر للموظفين على استخدام التكنولوجيا.
The purpose of this research is to understand how information technology can enhance corporate leadership and increase the effectiveness of corporate processes. The study used the questionnaire and the analytical descriptive method as its tool. The research came to a number of conclusions, the most important of which are: since it helps to organize and implement tasks and processes, reduce errors and pitfalls, optimize resources, reduce cost, information technology is an essential element in improving efficiency, innovation and management. The ability to adapt within the organization, save time, enhance production and improve processes related to cooperation and communication. It helps in the creation and promotion of goods and Services, encourages creative thinking and innovative processes, makes it easier for teams to collaborate and communicate with each other to generate new ideas, and facilitates the exploration of untapped markets. It provides the necessary information for making strategic decisions under rapid transformations facilitates the analysis of data and information for effective adaptation, improves communication and cooperation within the organization. All these factors help the organization to adapt to the challenges and changes in the external environment. The study recommended several measures to enhance the use of Information Technology in organizations, including focusing on the development of technological infrastructure and updating it periodically, and providing continuous training for employees on the use of technology.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية