Factors affecting Customers’ intention to use e-government in Egypt

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 fulfilment for the degree of PHD in Business Administration

2 Associate Professor, Arab Academy for Science, Technology and Maritime Transport

3 Professor, Arab Academy for Science, Technology and Maritime Transport

المستخلص

E-government was developed to assist with digital transformation projects and is seen as a successful way to change public sector governance in Egypt. The purpose of this article is to investigate how Egyptian people' intentions to use e-government are influenced by perceived risk, social influence, and awareness. A web-based survey was used to collect data from 450 consumers of e-government services. Data analysis tools used were PLS-SEM and SPSS. The results demonstrated that perceived risk and social influence have a significant impact on the intention to use e-government in Egypt. Regarding citizens' intention to use e-government services, awareness has little effect.
نشأت الحكومة الإلكترونية للمساعدة في مشاريع التحول الرقمي، وهي إحدى الطرق الناجحة لتغيير إدارة القطاع العام في مصر. الهدف الأساسي من هذا البحث هو التحقق من كيفية تأثر رغبة المواطنين المصريين من مستخدمي الخدمات الحكومية لاستخدام الحكومة الإلكترونية بالمخاطر المتوقعة والتأثير المجتمعي والوعي. واستُخدمت لهذا الهدف دراسة استقصائية على شبكة الإنترنت لجمع البيانات من 450 مستخدم لخدمات الحكومة الإلكترونية. وكانت أدوات تحليل البيانات المستخدمة هي النظام المتكامل للرصد والتقييم والنظام وأظهرت النتائج أن المخاطر المتوقعة والتأثير المجتمعي لهما تأثير واضح على نية المواطن لاستخدام الخدمات الحكومية الإلكترونية في مصر. وفيما يتعلق باعتزام المواطنين استخدام خدمات الحكومة الإلكترونية، فإن الوعي لم يظهر له أثر يذكر.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية