أثر التسويق الالكترونى على رضا العملاء دراسة ميدانية على الشركة المصرية لتجارة الأدوية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

استاذ مساعد إدارة الأعمال جامعة مصر للعلوم والتكنولوجيا

المستخلص

      هدفت الدراسة إلى تشخيص طبيعة علاقة الارتباط بين أبعاد التسويق الالكترونى (التسعير الالكترونى، الترويج الالكترونى، التوزيع الالكترونى) على رضا العملاء بالشركة المصرية لتجارة الأدوية.
      اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي، وتمثل مجتمع الدراسة فى جميع العاملين بالشركة المصرية لتجارة الأدوية، تم اختيار عينة الدراسة من هؤلاء العاملين من مختلف المستويات الإدارية وهي (الإدارة العليا- الإدارة الوسطى- الإدارة التنفيذية). وقد اعتمد الدراسة على العينة الطبقية العمدية. وقد بلغ عدد مفردات المجتمع (1850) مفردة،  بينما بلغ حجم عينة الدراسة (318) مفردة.
      ومن أهم نتائج الدراسة : قصور التسويق الالكترونى فى الشركة محل الدراسة نتيجة ضعف أبعاد التسعير الالكترونى، الترويج الالكترونى، التوزيع الالكترونى.
      ومن أهم توصيات الدراسة : ضرورة التركيز على مستويات الأسعار فى الشركة محل الدراسة  والتي لم تحظى بالمستوى المقبول من طرف العملاء، وكذا توفير كافة المعلومات المتعلقة باسعار الأدوية عبر الموقع الالكترونى للشركة، مع أهتمامها بترويج منتجاتها من خلال موقعها الإلكتروني أو من خلال الإعلانات الالكترونية عبر شبكة الانترنت، وكذا مختلف الوسائط الالكترونية مثل (الهاتف، الانترنت) بالإضافة إلى اهتمامها ببناء علاقات طويلة الامد مع العملاء.
      The study aims to diagnose the nature of the correlation between the dimensions of electronic marketing (electronic pricing, electronic promotion, electronic distribution) at the customer's satisfaction with the Egyptian Pharmaceutical Trading Company.
      The study relied on the descriptive analytical method, and the study population represented all employees of the Egyptian Company for Pharmaceutical Trade. The study sample was selected from these employees from various administrative levels, namely (top management - middle management - executive management). The study was based on an non-random stratified sample. The number of members of the community reached (1850) individuals, while the size of the study sample was (318) individuals.
      One of the most important findings of the study is the inadequacy of electronic marketing in the company under study due to weak dimensions of electronic pricing, electronic promotion, and electronic distribution.
      One of the most important recommendations of the study is the need to focus on the price levels of the company in question, which did not enjoy the acceptable level of customers, as well as to provide all information on the price of medicines through the company's website, with an interest in promoting its products through its website or through electronic advertising via the Internet, as well as various electronic media such as (Phone, Internet) in addition to its interest in building long-term relationships with customers.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية