الدور الوسيط للترويج الابتكاري في العلاقة بين التسويق الفيروسي والصورة الذهنية دراسة تطبيقية على عملاء شركات المحمول بالدقهلية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

دكتوراة العلوم البيئية دراسات تجارية وإدارية معهد الدراسات البيئية جامعة مدينة السادات

المستخلص

      هدف هذا البحث إلى قياس تأثير التسويق الفيروسي على الصورة الذهنية وتحليل العلاقة بين التسويق الفيروسي والصورة الذهنية، من خلال الترويج الابتكاري كمتغير وسيط لدى عملاء شركات المحمول بالدقهلية  وباستخدام المنهج الوصفي التحليلي، وجمع المعلومات النظرية من المصادر المكتبية، والبيانات من خلال استبانة وزعت على (380) مفردة من عملاء شركات المحمول بالدقهلية، وبلغ عدد الصالح منها للتحليل الإحصائي (279) مفردة، وقد تم استخدام الرزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية (SPSS V.26) وبرنامج (AMOS V.26)  لتحليل البيانات واختبار فرضيات البحث، وقد توصل البحث إلى عدة نتائج، من أهمها وجود أثر ذو دلالة إحصائية للتسويق الفيروسي بأبعاده المختلفة وبين الصورة الذهنية، فضلا عن أن دخول الترويج الابتكاري في العلاقة بين التسويق الفيروسي والصورة الذهنية أدى إلى زيادة تأثير التسويق الفيروسي، وأوصى البحث بمجموعة من التوصيات، أبرزها تفعيل التواصل مع العملاء من خلال مواقع التواصل الاجتماعي، على صفحة الشركات على فيسبوك أو موقع على الويب ومن خلال البريد الإلكتروني أو الإنستغرام، الاهتمام بأراء قادة الرأي المؤثرين عن طريق دمج العلامة التجارية الخاصة بشركات المحمول داخل الممارسة الاعتيادية لحياة العملاء لخلق جمهور من العملاء المتأثرين المشاركة في نمط حياتهم من خلال المحمول والشركات التي تقدم الخدمة لهم، ضرورة توجيه الاهتمام بالحملات الإعلانية الفيروسية من خلال توصيل ونشر ما تحتويه الرسالة الاعلانية من خلال مواقع التواصل الاجتماعي بصورة جاذبة وممتعة للخدمات التي تقدمها الشركات، الاهتمام بالتحفيز المادي والعروض المجانية والتي تعتبر من أهم العناصر المحفزة التي تجذب عملاء شركات المحمول للتعامل معهم وجذبهم والمحافظة عليهم ويتم ذلك من خلال تقديم بطاقات الهدايا الرقمية على فيسبوك أو الإنستغرام، – دعم أنشطة الترويج الابتكاري بشركات المحمول وضرورة انها استراتيجية أساسية لابد من اتباعها للوصول للتميز والريادة والقدرة على الاستمرار.
This research aimed to measure the impact of viral marketing on the mental image and analyze the relationship between viral marketing and mental image, through innovative promotion as an intermediate variable among the customers of mobile companies in Dakahlia and using the descriptive analytical approach, and the collection of theoretical information from library sources, and data through a questionnaire distributed to (380) individual customers of mobile companies in Dakahlia, and the number of valid for statistical analysis (279) single, has been using the statistical package for social sciences (SPSS V.26) and the program (AMOS V.26)  to analyze data and test research hypotheses, and the research has reached several results, the most important of which is the existence of a statistically significant impact of viral marketing in its various dimensions and between the mental image, as  well as that the entry of innovative promotion in the relationship between viral marketing and mental image led to an increase in the impact of viral marketing, and the research recommended a set of recommendations, most notably activating communication with customers through social networking sites, on the companies' Facebook page or website and through e-mail or Instagram, paying attention to the opinions of influential opinion leaders by integrating the brand of mobile companies into the normal practice of customer life to create an audience of affected customers participating in their lifestyle through mobile and the companies that provide service to them, the need to direct attention to viral advertising campaigns by communicating and publishing what is contained in the advertising message through social networking sites in an attractive and enjoyable way for the services provided by companies, paying attention to financial motivation and free offers, which are considered one of the most important motivating elements that Attract mobile customers to deal with them, attract and maintain them, and this is done by providing digital gift cards on Facebook or Instagram, – Supporting innovative promotion activities in mobile companies and the need for it to be a basic strategy that must be followed to reach excellence, leadership and the ability to continue.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية