Impact of organizational justice on organizational citizenship behavior in construction firms in Egypt

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 Dean, Graduate School of Business Arab Academy for Science, Technology & Maritime Transport

2 Adjunct Lecturer Arab Academy for Science, Technology & Maritime Transport

المستخلص

There are several attempts to study the impact of organizational justice on organizational citizenship behavior in the western world, however, very few were conducted in Arab context. Thus, this study investigates the perceptions of organizational justice and organizational citizenship behavior among employees of construction firms in Egypt. The study also examined the impact of organizational justice and its dimensions (distributive justice, procedural justice, and interactional justice) on organizational citizenship behavior. Where a quantitative research method has been utilized among 300 employees in the construction field in Egypt via a structured questionnaire that has been distributed among them all. The findings showed that there is a significant effect of the perceived justice on the employee sense of belonging to their workplace. The findings also showed that each dimension of organizational justice (interactional, procedural, and distributive), has a different influence on organizational citizenship behavior. Nevertheless, the survey can be considered as a highly reliable tool for assessing organizational justice and organizational citizenship behavior.
Moreover, this research provides the insight to the management of the construction firms to improve their employees' organizational citizenship behavior and their sense of belonging by Ensuring fairness in rewards and promotions, providing procedures with fairness and unbiased manner, and treat them with respect and courtesy.
هناك العديد من الدراسات التي بحثت في تأثير العدالة التنظيمية على السلوك التنظيمي الإيجابي في العالم الغربي، وقدمت أدلة قوية على أن الموظفين الذين يشعرون بوجود العدالة (العدالة التنظيمية) هم أكثر عرضة لزيادة واجباتهم الوظيفية، مما يوفر بدوره رؤى قيمة لخلق بيئة عمل تحفز الموظفين، وتحسن الأداء، ويعود بالفائدة في نهاية المطاف على نجاح المؤسسة. ومع ذلك، فقد تم إجراء عدد قليل جدًا من هذه الدراسات في سياق الشرق الأوسط العربي.
لذلك، تسعى هذه الدراسة إلى استكشاف تصورات العدالة التنظيمية والسلوك التنظيمي الإيجابي لدى موظفي شركات المقاولات في مصر. كما بحثت الدراسة في تأثير أبعاد العدالة التنظيمية (العدالة التوزيعية، والعدالة الإجرائية، والعدالة التفاعلية) على السلوك التنظيمي الإيجابي. حيث تم استخدام منهجية البحث الكمي على 300 موظف في مجال المقاولات بمصر من خلال استبيان موحد تم توزيعه عليهم جميعًا.
وأظهرت النتائج وجود تأثير كبير للعدالة على شعور الموظفين بالانتماء إلى مكان عملهم. كما أظهرت النتائج أن لكل بعد من أبعاد العدالة التنظيمية (التفاعلية والإجرائية والتوزيعية) تأثير مختلف على السلوك التنظيمي الإيجابي. ومع ذلك، يُعتبر الاستبيان أداة موثوقة لتقييم العدالة التنظيمية والسلوك التنظيمي الإيجابي.
تستكشف هذه الدراسة العلاقة بين العدل في معاملة الموظفين (العدالة التنظيمية) واستعدادهم لتجاوز واجباتهم الوظيفية (السلوك التنظيمي الإيجابي). وعلى الرغم من أهميتها، فقد ركزت الدراسة فقط على قطاع المقاولات، مما يحد من قابلية تطبيقها على قطاعات أخرى. فالقطاعات المختلفة لها ثقافات وأهداف مختلفة، ويمكن أن توفر الدراسة نطاق أوسع فهمًا وأكثر دقة لهذا الارتباط. بالإضافة إلى ذلك، قيدت التكاليف والقيود الزمنية على الوصول لنطاق دراسة أشمل. علاوة على ذلك، يقدم هذا البحث رؤية لإدارة شركات المقاولات في مصر لتحسين السلوك التنظيمي الإيجابي لموظفيها وشعورهم بالانتماء من خلال ضمان العدالة في المكافآت والترقيات، وتوفير إجراءات عادلة وغير متحيزة، ومعاملتهم باحترام ولطف.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية