Creating a Competitive Advantage for Higher Educational Organizations Through Closing the Employability Gap.

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

Professor of organizational behavior at the British University

10.21608/jces.2024.362265

المستخلص

This study aims to assess the level of interest in creating competitive advantage and evaluate the strength of closing the employment gap in higher education institutions. It also aims to uncover the impact of creating competitive advantage on closing the employment gap. A sample of graduates from the College of Business Administration and Engineering at Ain Shams University, the Arab Academy for Science, Technology and Maritime Transport, and the Arab Academy for Science and Technology was selected over three years (2021, 2022, 2023), with a sample size of 376. A questionnaire was used as a study tool, distributed to the study sample, and 300 valid questionnaires were obtained for analysis.
The study found a high level of interest in creating competitive advantage, with the most available dimensions being (curriculum alignment, technology and innovation, development of life skills, training and development, career guidance, graduate career path tracking). The study also found a high level of interest in closing the employment gap among graduates of higher education institutions. The most available dimensions were (general qualities, specialized skills, knowledge and understanding, general skills). Additionally, the study found a statistically significant impact of creating competitive advantage on closing the employment gap in higher education organizations, and based on these results, some recommendations were presented in the form of an action plan..
تهدف هذه الدراسة إلى تحديد مستوى الاهتمام بخلق الميزة التنافسية تقييم مدى قوة سد فجوة التوظيف في مؤسسات التعليم العالي، كما تهدف إلى الكشف عن أثر خلق الميزة التنافسية في سد فجوة التوظيف، وقد تم اختيار عينة من خريجي كلية إدارة الأعمال والهندسة بجامعة عين شمس والجامعة العربية، والأكاديمية العربية للعلوم والتكنولوجيا والنقل البحري، خلال 3 سنوات (2021، 2022، 2023)، وكان عدد هذه العينة ٣٧٦. وتم استخدام الاستبيان كأداة للدراسة، حيث تم توزيع الاستبيان على عينة الدراسة، وتم الحصول على ٣٠٠ استبيان صالح للتحليل.
توصلت الدراسة إلى وجود درجة عالية من الاهتمام بخلق الميزة التنافسية، وكانت الأبعاد الأكثر توافرًا هي (مواءمة المنهج الدراسي- التكنولوجيا والابتكار- تنمية المهارات الحياتية- التدريب والتطوير- التوجيه المهني- تتبع المسار الوظيفي للخريجين). وتوصلت الدراسة إلى وجود درجة عالية من الاهتمام بسد فجوة التوظيف لدى خريجي مؤسسات التعليم العالي. وكانت الأبعاد الأكثر توافرًا هي (الصفات العامة– المهارات المتخصصة– المعرفة والفهم– المهارات العامة). كما توصلت الدراسة إلى وجود أثر ذو دلالة إحصائية لخلق الميزة التنافسية في سد فجوة التوظيف في منظمات التعليم العالي، وبناءً على هذه النتائج تم تقديم بعض التوصيات في صورة خطة عمل.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية