أثر التسويق الريادي على تحقيق القدرة التنافسية – دراسة تطبيقية على الصناعات المغذية للسيارات في مصر.

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 باحث بالدكتوراه في إدارة الاعمال

2 أستاذ إدارة الأعمال وعميد كلية النقل الدولي واللوجستيات ومدير فرع الأكاديمية العربية ببورسعيد (سابقا)

المستخلص

يهدف البحث الي دراسة تأثير التسويق الريادي على تحقيق القدرة التنافسية لشركات الصناعات المغذية للسيارات بمصر.
تم اجراء دراسة ميدانية على عينة (70) شركة من شركات الصناعات المغذية للسيارات بمصر، تم جمع البيانات باستخدام استبيان محكم، تم تحليل البيانات باستخدام حزمه SPSS الإحصائية ونمذجة المعادلات البنائية (SmartPLS V.3.2.9) في النمذجة باستخدام طريقة المربعات الصغرى الجزئية Partial Least Squares أظهرت النتائج وجود علاقة طردية قوية ذو دلالة إحصائية بين التسويق الريادي والقدرة التنافسية لشركات الصناعات المغذية للسيارات بمصر، أي عندما يزيد التسويق الابتكاري تزيد القدرة التنافسية وكان ترتيب ابعاد التسويق الريادي من حيث قوة الارتباط مع القدرة التنافسية كالتالي:
خلق قيمة للعميل، الابتكار والابداع، التركيز على العملاء، إدارة المخاطر، استغلال الفرص التسويقية.
كما بينت النتائج أنه يوجد تأثير إيجابي ذا دلالة إحصائية للتسويق الريادي على زيادة القدرة التنافسية لشركات الصناعات المغذية للسيارات بمصر، وأظهرت الدراسة ان 55%من التغيرات في القدرة التنافسية ترجع الى التسويق الريادي والنسبة الباقية ترجع لعوامل أخرى.
واوصت الدراسة بتبني الشركات للتسويق الريادي كاستراتيجية للمنافسة والتميز، و أنشاء إدارة متخصصة للبحوث والتطوير، وخلق مناخ مناسب للابتكار والابداع، و التركيز على العملاء، و إدارة المخاطر التسويقية بالشكل الصحيح، ، المتابعة المستمرة من خلال التقارير الدورية عن اهم التحسينات او التطويرات او المساهمات الابتكارية التي قامت بها الأقسام المختلفة للشركة، التقييم الدوري والمستمر لمدى قدرة الشركة على استغلال الفرص التسويقية المختلفة، و الاستعانة بالوسائل التكنولوجيا الحديثة لزيادة الجودة وخفض التكلفة لتحقيق القدرة التنافسية لشركات الصناعات المغذية للسيارات بمصر
The research aims to study the impact of entrepreneurial marketing on achieving competitive capability for automotive parts manufacturing companies in Egypt.
A field study was conducted on a sample of (70) automotive parts manufacturing companies in Egypt, data was collected using a validated questionnaire, and the data was analyzed using the SPSS statistical package and structural equation modeling (SmartPLS V.3.2.9) using the Partial Least Squares method.
The results showed a strong and statistically significant positive relationship between entrepreneurial marketing and the competitive capability of automotive parts manufacturing companies in Egypt, meaning that when innovative marketing increases, competitive capability increases. The ranking of the dimensions of entrepreneurial marketing in terms of the strength of correlation with competitive capability is as follows:
Creating customer value, Innovation and creativity, Customer focus, Risk management and Exploitation of marketing opportunities
The results also showed a statistically significant positive impact of entrepreneurial marketing on increasing the competitive capability of automotive parts manufacturing companies in Egypt, and the study showed that 55% of the changes in competitive capability are due to entrepreneurial marketing, and the remaining percentage is due to other factors.
The study recommended that companies adopt entrepreneurial marketing as a strategy for competition and distinction, establish a specialized department for research and development, create a suitable climate for innovation and creativity, focus on customers, properly manage marketing risks, continuously follow up through periodic reports on the most important improvements, developments or innovative contributions made by the company's various departments, periodically and continuously evaluate the company's ability to exploit various marketing opportunities, and use modern technological means to increase quality and reduce costs to achieve the competitive capability of automotive parts manufacturing companies in Egypt.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية