دور تفعيل الابداع علي الأداء المالي للسلع الكهربائية المصرية دراسة ميدانية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ الإدارة المالية والاستثمار كلية التجارة – جامعة السويس

2 مدرس إدارة الأعمال كلية التجارة – جامعة قناة السويس

المستخلص

    هدفت الدراسة إلى التعرف على مدى وجود تأثير للابتكار والإبداع على الأداء المالي لشركات الأجهزة الكهربائية ، وقد تم جمع البيانات عن طريق استبانة مصممة لهذا الغرض، واعتمد الباحث علي المنهج الوصفي التحليلي بهدف جمع البيانات وتحليلها واختبار الفروض، وقد استخدم الباحث أسلوب قائمة الاستقصاء في جمع البيانات، حيث تم قياس الإبداع عن طريق (الاصالة – الطلاقة – الحساسية للمشكلات)، بينما تم قياس الأداء المالي عن طريق (إجمالي الربحية – إجمالي المبيعات – العائد علي الأصول – العائد علي حقوق الملكية) خلصت الدراسة الي وجود علاقة ذات دلالة إحصائية بين القدرة على الابتكار والإبداع وجميع ابعادها مع الأداء المالي للشركات محل الدراسة
The study aimed to identify the extent of the impact of innovation and creativity on the financial performance of household electrical appliance companies during the period from (2011-2022). The sample size reached 354 individuals (employees and administrators), and the administrators are represented by department directors and department heads in 6 factories. For home electrical appliance companies, the data was collected through a questionnaire designed for this purpose, and the researcher relied on the descriptive analytical approach with the aim of collecting data, analyzing it, and testing hypotheses. The researcher used the survey list method in collecting data, where creativity and innovation were measured using (originality - fluency - Sensitivity to problems) while financial performance was measured by (total profitability - total sales - return on assets - return on equity). The study concluded that there is a statistically significant relationship between the ability to innovate and create and all its dimensions with the financial performance of the companies under study.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية