التسويق الحسي وآثاره في تعزيز المِيزة التنافسية: دراسة تطبيقية على المطاعم الخمس نجوم في مدينة جُدَّة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ التسويق والتجارة الإلكترونية المساعد قسم الإدارة والتسويق – الكلية التطبيقية – جامعة جازان

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على التسويق الحسي وآثاره في تعزيز المِيزة التنافسية، مما يعزز من قدرة المطاعم على التنافس في سوق مزدحم. واعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي. تكون مجتمع الدراسة من جميع زبائن مطاعم الخمس نجوم في مدينة جُدَّة. وتم اختيار عينة عشوائية بسيطة بلغت (121) مفردة، قد تم تحليل البيانات بواسطة برنامَج الإحصائي SPSS V.24. وكشفت نتائج الدراسة أن تطبيق إستراتيجيات التسويق الحسي في المطاعم الخمس نجوم يعزز من المِيزة التنافسية للمطاعم التي تركز على تحقيق زيادة في نسبة الزبائن وارتفاع في المبيعات. كما تبين أن مستوى تطبيق التسويق الحسي جاءت بموافقة كبيرة، حيث بلغ المتوَسْط الحسابي 4.115 وبوزن نسبي (%82.31). وجاءت جميع أبعاد التسوق الحسي بدرجة موافقة كبيرة. وأظهرت النتائج وجود أثر وعَلاقة ارتباط طردية ذات دلالة إحصائية (عند مستوى α≤0.05) بين تطبيق التسويق الحسي وأبعاده وبين تعزيز المِيزة التنافسية. كما أظهرت انعدام فروق ذات دلالة إحصائية بين متوَسْط تقديرات أفراد العينة حول التسويق الحسي تعزى لمتغير الجنس، العمر، المؤهل العلمي، معدل الدخل، ومرات الزيارات شهريًا. ووجود فروق ذات دلالة إحصائية حول المِيزة التنافسية تعزى لمتغير معدل الدخل فقط. وتوصي الدراسة ضرورة تحديد مجموعة من إستراتيجيات التسويق الحسي لتعزيز تجارِب العملاء، مثل تحسين الأجواء بواسطة الموسيقى المناسبة، الروائح الجذابة، والعرض البصري للأطباق، مع ضرورة التركيز على تحسين تجارِب العملاء الحسية بشكل مستمر لضمان تلبية توقعاتهم وتعزيز ولائهم. كما ينبغي استخدام إستراتيجيات تسويقية مبتكرة تستهدف الحواس، مثل تقديم تجارِب تذوق فريدة وتنظيم فعاليات خاصة، لجذب العملاء الجدد والحفاظ على العملاء الحاليين.
The study aimed to study sensory marketing and its effects on enhancing the competitive advantage, which enhances the ability of restaurants to compete in a crowded market. The study relied on the descriptive analytical approach. The study community consisted of all customers of five-star restaurants in Jeddah. A simple random sample of (121) individuals was selected, and the data were analyzed using the SPSS V.24 statistical program. The results of the study revealed that the application of sensory marketing strategies in five-star restaurants enhances the competitive advantage of restaurants that focus on achieve an increase in the percentage of customers and an increase in sales. It also showed that the level of application of sensory marketing came with great approval, as the arithmetic mean reached 4.115 with a relative weight of (82.31%). All dimensions of sensory shopping came with a high degree of approval. The results showed the existence of a statistically significant effect and direct correlation (at the level of α≤0.05) between the application of sensory marketing and its dimensions and enhancing competitive advantage. It also showed that there were no statistically significant differences between the average estimates of the sample members regarding sensory marketing attributed to the variables of gender, age, educational qualification, income rate, and number of visits per month. There were statistically significant differences regarding the competitive advantage attributed to the variable of income rate only. The study recommends the need to identify a set of sensory marketing strategies to enhance customer experiences, such as improving the atmosphere through appropriate music, attractive smells, and visual display of dishes, with the need to focus on continuously improving customer sensory experiences to ensure meeting their expectations and enhancing their loyalty. Innovative marketing strategies targeting the senses should also be used, such as providing unique tasting experiences and organizing special events, to attract new customers and retain existing customers.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية