أثر التمكين النفسي علي اختيار قيادات المجتمع الجامعي دراسة ميدانية بالتطبيق علي الجامعات الحكومية المصرية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

دكتوراه الفلسفة في إدارة الاعمال-كلية إدارة الاعمال-أكاديمية السادات للعلوم الادارية

المستخلص

هدف الدراسة: هو التعرف على أثر التمكين النفسي علي   اختيار قيادات المجتمع الجامعي، و العمل على كشف اهم المعوقات التي تواجه الجامعات في عملية اختيار قيادات المجتمع الجامعي  فيها ، كذلك التعرف على المعايير المطبقة في اختيار قيادات المجتمعات الجامعية المصرية ، محاولة تغيير النمط الذي تنتهجة في اختيار القادة من نمط الاختيار وفقا للأقدمية فقط أو للاعتبارات الشخصية إلى نمط الموضوعية وأسس الاختيار العلمية ، محاولة اقتراح ووضع الضوابط الكفيلة لعملية   اختيار قيادات المجتمع الجامعي من خلال التتمكين النفسي، و من أجل ضمان الحصول على أفضل النتائج في عملية الاختيار، ومحاولة التوصل إلى الاستراتيجيات التي تمكن المجتمع الجامعي من ان ينمي ويصقل ممارسات ومهارات الصف الثاني للقيام بالأدوار القيادية  وهذا لا يأتي الا من خلال التمكين النفسي ، و تسليط الضوء على اهم عناصر التمكين النفسي لرسم مسار حول كيفية اختيار قيادات المجتمع الجامعي.
      وتم الاعتماد على المنهج الوصفي التحليلي، ويتمثل مجتمع الدراسة القيادات الجامعية (روؤساء الجامعات – عمداء الكليات – رؤساء الاقسام ) في الجامعات المصرية ، واستخدام الحصر الشامل في توزيع الاستمارات . وتوصلت الدراسة الى أن هناك توافر بدرجة مرتفعة لأبعاد لتمكين النفسي (أهمية العمل، التأثير، الجدارة (المقدرة) ، الاستقلالية وحرية التصرف) في الجامعات المصرية محل الدراسة . وان هناك توافر بدرجة مرتفعة لابعاد أختيار قيادات المجتمع الجامعي  ، وقد بينت النتائج إلى وجود تأثير ذو دلالة معنوية لأبعاد التمكين النفسي على ابعاد اختيار قيادات المجتمع الجامعي (الكفاءة القيادية والمالية، الكفاءة والنشاط العلمي، السمات الشخصية) وقد تفاوت هذا التاثير بين المتوسط والضعيف .
The objective of the study: is to identify the impact of psychological empowerment on improving the selection of university community leaders, and work to uncover the most important obstacles facing universities in the process of selecting leaders in them, as well as to identify the criteria applied in the selection of leaders of Egyptian university communities, Trying to change the pattern adopted in the selection of leaders from the selection pattern according to seniority only or personal considerations to the pattern of objectivity and scientific selection bases, trying to propose and develop controls to ensure the process of improving the selection of university community leaders through psychological empowerment, and in order to ensure the best results in the selection process, and trying to reach strategies that enable the university community to develop and refine the practices and skills of the second grade to carry out leadership roles, and this only comes through Psychological empowerment, highlighting the most important elements of psychological empowerment to chart a path on how to choose university community leaders.
The descriptive analytical approach was relied upon, and the study community is represented by university leaders (university presidents - deans of faculties - heads of departments) in Egyptian universities, and the use of comprehensive inventory in the distribution of forms. The study found that there is a high availability of dimensions of psychological empowerment (importance of work, influence, estimated merit, independence and freedom of action) in the Egyptian universities under study. And that there is a high degree of availability to dimension the selection of university community leaders, The results showed that there is a significant effect of the dimensions of psychological empowerment on the dimensions of choosing the leaders of the university community (leadership and financial efficiency, efficiency and scientific activity, personal traits) and this effect varied between medium and weak.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية