أثر القيادة الرقمية على إدارة التغيير التنظيمى (دراسة ميدانية على مصلحة الجمارك المصرية)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

استاذ مساعد في الإدارة العامة - اكاديمية السادات للعلوم الادارية

المستخلص

      تهدف الدراسة إلى تحليل العلاقة بين أبعاد القيادة الرقمية (فعالية قرار القائد الرقمى،الثقة الرقمية، البعد التكنولوجى للمصلحة محل الدراسة) وبين إدارة التغيير التنظيمى.
       اعتمد هذا البحث على المنهج  الوصفى التحليلى وقد شمل مجتمع الدراسة كافة العاملين بمصلحة الجمارك المصرية من (مأمورى الجمارك، والمديرين، ومديرى العموم، ورؤساء الإدارة المركزية ورؤساء القطاع)، ، وقد شمل هذا المجتمع 10000 مفرده، وقد اعتمدت الدراسة على العينة العشوائية الطبقية،  وقوامها 370 مفردة.
      ومن اهم النتائج التى توصلت إليها الدراسة  قصور مقومات القيادة الرقمية ، نتيجة إلى قصور فعالية قرارات القائد الرقمى، قصور مهارة الثقة الرقمية،  ضعف البعد التكنولوجى  للمصلحة محل الدراسة، بالإضافة إلى ضعف إدارة التغيير التنظيمى.
      وقد توصلت الدراسة إلى مجموعة من التوصيات اهمها إنشاء قسم لإدارة التغيير التنظيمى ضمن الهيكل التنظيمى للمصلحة محل الدراسة.
The study aims to analyze the relationship between the dimensions of digital leadership (the effectiveness of the digital leader's decision, digital trust, and the technological dimension of the interest under study) and organizational change management.
      This research relied on the descriptive and analytical method, and the study population included all employees of the Egyptian Customs Authority (customs commissioners, directors, general managers, heads of central administration and sector heads), and this population included 10,000 individuals, and the study relied on a stratified random sample, consisting of 370 individuals.
      The most important findings of the study include the lack of digital leadership components, as a result of the lack of effectiveness of the digital leader's decisions, the lack of digital trust skills, the weak technological dimension of the authority in question, in addition to the weakness of organizational change management.
       The study came up with a set of recommendations, the most important of which is the establishment of an organizational change management department within the organizational structure of the department under study.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية