The impact of buy now pay later payment option (BNPL) on consumer buying decisions: testing the moderating role of customers’ spending patterns. (Analytical descriptive study)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 Master's researcher, Sadat Academy for Management Sciences, Faculty of Management Sciences, International Business Administration, Egypt.

2 Associate Professor, Sadat Academy for Management Sciences faculty of management sciences, international business administration, Egypt

المستخلص

Purpose: the main purpose of this study is to assess the impact of the Buy Now Pay Later purchase option on purchase decisions. Another aim is to empathize with this phenomenon by studying the moderating role of consumers' spending patterns, studying pervious variables in the Egyptian market.
Design / methodology / approach: A sample of 360 customers using BNPL as a payment option was selected using snow-ball probability sampling, and a standardized questionnaire was undertaken using both the electronic survey (Google format), and written questionnaire. Additionally, descriptive and inferential statistics were carried out using SPSS V.29 and (SmartPLS 3) for Structural Equation Modelling- Partial Least Squares (SEM-PLS) analysis was performed to assess the hypotheses driven by the study’s research model. Theoretical support will enable deeper investigation into moderating the role of consumer spending patterns in the relationship between Buy now pay later (payment option) and consumer buying decision.
Findings: the results shows that Buy now pay later payment option has a significant positive impact on consumer buying decision (BNPL & consumer buying decision). all the studied features of buy now pay later payment option (availability, flexibility and convivence) found to have a strong significant impact on consumer buying decision, another finding that is crucial to the study, consumer spending patterns will not moderate the relationship between buy now pay later payment option and consumer spending patterns.
Originality – value : The research findings contribute to the existing body of knowledge within the field, as well as relevant theories, by shedding light on the buy now pay later phenomenon and its consequences for both consumers and marketers. The conceptual framework of this study and all of the hypotheses were thoroughly tested using a quantitative approach and structural equation modeling with the Partial Least Square (PLS) algorithm and bootstrapping technique. Using data pooled from 360 respondents, Understanding the influence of BNPL (Buy Now, Pay Later) payment options on consumer purchasing decisions has practical implications for marketers and managers in creating informed strategies, hence, increasing purchasing intention through point-of-sales financing such as BNPL options. Previous studies have supported that affordable payment options can drive purchasing intention in various contexts. Subsequently, this research (first applied in Egypt) discusses how the findings reflect and contribute to existing literature and theories on BNPL as a new payment option and its impact on consumer buying decision testing the moderating role of consumer spending patterns.
الملخص :
 الغرض الرئيسي من هذه الدراسة هو تقييم تأثير خيار الشراء الآن و الدفع لاحقا علي قرارات الشراء الخاصة بالمستخدمين مع دراسة الدور المعدل لأنماط انفاق المستهلكين ودراسة هذه المتغيرات في السوق المصري .
التصميم والمنهجية:
تم اختيار عينة عشوائية مكونة من 368 عميل من مستخدمي (الشراء الان والدفع لاحقا كخيار للدفع و التقسيط) وتم إجراء استبيان الكتروني بالإضافة الي استخدام استبيانات مطبوعة تم توزيعها علي المستخدمين في القاهرة الكبرى و الجيزة و تم اجراء الإحصاء و الوصفي و الاستنتاجي باستخدام برنامج SPSS V2 , SMART PLS3
و تم اجراء تحليل المربعات الصغرى الجزئية SEM-PLS  لتقييم الفرضيات التي يحركها نموذج البحث الخاص بالدراسة  إجراء تحقيق أعمق في تعديل دور أنماط الإنفاق الاستهلاكي في العلاقة بين الشراء الآن والدفع لاحقًا (خيار الدفع) وقرار الشراء الاستهلاكي.
النتائج:
أظهرت النتائج أن خيار الشراء الآن والدفع لاحقًا له تأثير إيجابي كبير على قرار شراء المستهلك (خيار الشراء الان والدفع لاحقا وقرار شراء المستهلك). جميع الميزات التي تمت دراستها لخيار الدفع "الشراء الآن والدفع لاحقًا" (التوافر والمرونة والراحة) وجدت أن لها تأثيرًا قويًا وكبيرًا على قرار الشراء لدى المستهلك، وهو اكتشاف آخر مهم للدراسة، وهو أن أنماط الإنفاق الاستهلاكي لن تقوم بالدور المعدل في العلاقة بين الشراء الآن خيار الدفع لاحقًا وأنماط الإنفاق الاستهلاكي.
 التأثير الإجمالي لخيار الدفع "الشراء الآن والدفع لاحقًا" (BNPL) على قرارات الشراء لدى العملاء إيجابيًا وقويًا. تقدم شركات BNPL كمقرض التمويل الاستهلاكي الذي يؤثر على قرار المستهلك بالشراء. إن شركات التمويل الاستهلاكي التي يراها العملاء تؤثر بشكل إيجابي على قرار الشراء للتمويل. وقد وجد أن تأثير خيار الدفع BNPL على قرارات الشراء لدى المستهلكين له تأثير إيجابي كبير. وهذا من شأنه أن يشير إلى أن المستهلكين، وخاصة في سياق الأسواق الناشئة، ينظرون بشكل إيجابي إلى توفر BNPL كخيار للدفع أثناء عملية التسوق.
 من المتوقع أن تكون BNPL خيارًا بديلاً للدفع، خاصة بالنسبة للمستهلكين الشباب الذين يشكلون جزءًا كبيرًا من حصة السوق والذين لديهم ميل إلى عالم التجارة الإلكترونية كجزء من نمط حياتهم اليومي. يُنظر إلى BNPL أيضًا على أنها فرصة عظيمة للمستهلكين للحصول على منتجات لم يتمكنوا من دفعها بالكامل في ذلك الوقت، وبالتالي، يمكن لخيار الدفع هذا أن ينقذ المستهلكين من سلوك الشراء المندفع أو العواقب السيئة في حالتهم المالية.
 
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية