دور التسويق التفاعلي عبر مواقع التواصل الاجتماعي للحفاظ علي ولاء العملاء دراسة ميدانية علي قطاع الفنادق الخمس نجوم في القاهرة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

المستخلص

هدفت الدراسة بشكل رئيسى إلى تحليل العلاقة بين التسويق التفاعلى عبر مواقع التواصل الإجتماعى والحفاظ على ولاء العملاء فى الفنادق موضوع البحث المتمثلة فى (الفورسيزون نايل بلازا – ريتزكارلتون – سميراميس)، وتفرع من هدفها الرئيسى مجموعة من الأهداف الفرعية تمثلت فى تحليل العلاقة بين أبعاد التسويق التفاعلى عبر مواقع التواصل الإجتماعى منفردة والمتمثلة فى (الثقة – الإلتزام – التفاعل – التواصل – التعامل مع الشكاوى) والحفاظ على ولاء العملاء فى الفنادق موضوع الدراسة. واعتمدت الدراسة على المنهج وصفى الكمى لوصف ظاهرة موضوع الدراسة، وتم سحب عينة ميسرة غير احتمالية من مجتمع الدراسة، وتوزيع صحيفة الاستبيان على تلك العينة.
وتوصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج تمثلت فى قبول كل من الفروض الفرعية (الأول – الثانى – الثالث)، ورفض كل من الفروض الفرعية (الرابع – الخامس). وأخيرًا رفض الفرض الرئيسى كليًا.
 
 
 
 
The study mainly aimed to analyze the relationship between social media interactive marketing and customer loyalty retention in the subject hotels (Four Seasons Nile Plaza, Ritz-Carlton, and Semiramis). From its main objective, a set of sub-objectives were derived from analyzing the relationship between the dimensions of Analyzing the relationship between the dimensions of interactive marketing through social media sites, namely (trust – commitment - interaction - communication - dealing with complaints) and maintaining customer loyalty in hotels The subject of the study. The study relied on a quantitative descriptive method to describe the phenomenon of the subject of the study, and a non-probability convenience sample was drawn from the study population, and the questionnaire sheet was distributed to that sample.
     The study reached a set of results represented in the acceptance of each of the sub-hypotheses (first, second, and third), and the rejection of each of the sub-hypotheses (fourth and fifth). Finally, the main hypothesis was completely rejected.
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية