Abstract: This study aims to investigate the direct effect of digitalization on firms’ financial performance proxied using Earnings per Share (EPS), Return on Assets (ROA), and Return on Equity (ROE). In addition, the study investigates how business strategies, cost-leadership and differentiation strategies, could moderate the relationship between digital transformation and financial performance. The study used secondary data obtained from 62 Egyptian firms listed in the Egyptian Stock Exchange during the period between 2018 and 2023. Multivariate regression analysis is used to analyze and test the research models. The results demonstrated that digitalization significantly affects financial performance. However, digitalization has no direct impact on cost leadership or product differentiation strategies. Furthermore, the association between digitalization and financial performance is only moderated by product differentiation strategy. This research offers useful information for managers and decision makers about how selecting the appropriate business strategy might improve the impact of digitization on the financial performance of Egyptian companies. تهدف هذه الدراسة إلى دراسة التأثير المباشر للرقمنة على الأداء المالي للشركات. تم قياس الأداء المالي باستخدام ثلاث مقاييس:
ربحية السهم (EPS)،
والعائد على الأصول (ROA)،
والعائد على حقوق الملكية (ROE).
بالإضافة إلى ذلك، تبحث الدراسة الدور المعدل لاستراتيجية الأعمال المتبعة: استراتيجية خفض التكلفة واستراتيجية تمييز المنتجات، في العلاقة بين التحول الرقمي والأداء المالي. استخدمت الدراسة بيانات ثانوية تم الحصول عليها من 62 شركة مصرية مدرجة في البورصة المصرية خلال الفترة بين 2018 و2023. تم استخدام تحليل الانحدار متعدد المتغيرات لتحليل واختبار نماذج البحث. أظهرت النتائج أن الرقمنة تؤثر تأثيرا مباشرا ذو دلالة احصائية على الأداء المالي. ومع ذلك، فإن الرقمنة ليس لها تأثيرا مباشرا على الاستراتيجية المتبعة سواء استراتيجية قيادة التكلفة أو استراتيجية تمييز المنتجات. علاوة على ذلك، أظهرت نتائج الدراسة أن استراتيجية تمييز المنتجات لها تأثيرا معدلا على العلاقة بين الرقمنة والأداء المالي. يقدم هذا البحث معلومات مفيدة للمديرين وصناع القرار حول كيفية اختيار استراتيجية الأعمال المناسبة التي يمكن أن تحسن من تأثير الرقمنة على الأداء المالي للشركات المصرية.
Mohamed Mahmoud Ahmed, Nancy. (2025). Digitalization and Financial Performance: Is The relationship Differs for Business Strategies. المجلة العلمية للدراسات التجارية والبيئية, 16(1), 19-62. doi: 10.21608/jces.2025.419451
MLA
Nancy Mohamed Mahmoud Ahmed. "Digitalization and Financial Performance: Is The relationship Differs for Business Strategies", المجلة العلمية للدراسات التجارية والبيئية, 16, 1, 2025, 19-62. doi: 10.21608/jces.2025.419451
HARVARD
Mohamed Mahmoud Ahmed, Nancy. (2025). 'Digitalization and Financial Performance: Is The relationship Differs for Business Strategies', المجلة العلمية للدراسات التجارية والبيئية, 16(1), pp. 19-62. doi: 10.21608/jces.2025.419451
VANCOUVER
Mohamed Mahmoud Ahmed, Nancy. Digitalization and Financial Performance: Is The relationship Differs for Business Strategies. المجلة العلمية للدراسات التجارية والبيئية, 2025; 16(1): 19-62. doi: 10.21608/jces.2025.419451