Conceptualising the Impact of Social Media Marketing Features on Brand Loyalty for Local Cosmetics Brands in Egypt

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 Teaching Assistant of Marketing Department of Business Administration Faculty of Business Administration, Economics and Political Science The British University in Egypt (BUE), El‐Sherouk City, Egypt

2 Professor of Marketing Department of Business Administration Faculty of Business Administration, Economics and Political Science The British University in Egypt (BUE), El‐Sherouk City, Egypt

3 Lecturer of Marketing Department of Business Administration Faculty of Business Administration, Economics and Political Science The British University in Egypt (BUE), El‐Sherouk City, Egypt

المستخلص

      This study aims to provide a conceptualisation on the impact of Social Media Marketing Features (SMMF) on consumers’ brand loyalty (BL) for local cosmetics brands in Egypt. It conceptualises the impact of five SMMF: entertainment, customization, interaction, trendiness, and word-of-mouth, on brand loyalty. This research facilitates brand marketers in properly comprehending the impacts of and utilizing SMMF to enhance customers' brand loyalty. To understand and conceptualise the variables under investigation, the conceptual model is developed utilising the Stimulus-Organism-Response (SOR) Model as exploratory research through conducting in-depth interviews with consumers of local cosmetics brands. The findings revealed that marketing professionals do not fully comprehend the significance of a strong social media marketing plan; majority of respondents stated that cosmetics brands do not utilise customized services and use minimal interactive and trendy content. Lastly, respondents agreed that they might switch to a competitor brand with more effective SMMF.
تهدف هذه الدراسة إلى تقديم تصور لتأثير خصائص التسويق عبر وسائل التواصل الاجتماعي (SMMF) على ولاء المستهلكين للعلامة التجارية (BL) لماركات مستحضرات التجميل المحلية في مصر. تتناول الدراسة تأثير خمسة ميزات للتسويق عبر وسائل التواصل الاجتماعي: الترفيه، والتخصيص، والتفاعل، والعصرية، والكلام الشفهي، على الولاء للعلامة التجارية. يساعد هذا البحث مسوقي العلامات التجارية في فهم تأثيرات خصائص التسويق عبر وسائل التواصل الاجتماعي واستخدامها بشكل صحيح لتعزيز ولاء العملاء للعلامة التجارية. لفهم المتغيرات قيد التحقيق وتصورها، تم تطوير النموذج المفاهيمي باستخدام نموذج الاستجابة للكائن الحي (SOR) كبحث استكشافي من خلال إجراء مقابلات متعمقة مع المستهلكين لماركات مستحضرات التجميل المحلية. كشفت النتائج أن المتخصصين في التسويق لا يدركون تمامًا أهمية خطة التسويق القوية عبر وسائل التواصل الاجتماعي؛ حيث ذكر غالبية المستجيبين أن ماركات مستحضرات التجميل لا تستخدم خدمات مخصصة وتستخدم محتوى تفاعلي وعصري بشكل محدود. وأخيرًا، اتفق المستجيبون على أنهم قد يحولون إلى علامة تجارية منافسة ذات خصائص تسويق عبر وسائل التواصل الاجتماعي أكثر فعالية.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية