دور التحول الرقمي في تحسين رضا المستفيدين دراسة تطبيقية على المنظمات الصحية بمنطقة القصيم

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 باحث دكتوراة إدارة المستشفيات قسم ادارة الاعمال - كلية التجارة – جامعة حلوان

2 أستاذ الاقتصاد وإدارة الأعمال بكلية التجارة - جامعة حلوان

3 مدرس إدارة الأعمال بكلية التجارة - جامعة حلوان

المستخلص

يهدف البحث الي تحديد مستوي تطبيق التحول الرقمي في المنظمات الصحية بمنطقة القصيم وتوضيح متطلبات تطبيق التحول الرقمي في المنظمات الصحية بمنطقة القصيم وتحديد مستوي رضا المستفيدين بالخدمات الصحية في المنظمات الصحية بمنطقة القصيم والتعرف على طبيعة العلاقة بين تطبيق التحول الرقمي وتحسين رضا المستفيدين بالمنظمات الصحية بمنطقة القصيم وقد تم استخدام عدد (2) من الاستبيان وهم كالتالي :
الاستبيان الأول: يتكون مجتمع الدراسة من المتعاملين مع المنظمات الصحية بمنطقة القصيم (الطاقم طبي، الطاقم الإداري، طاقم التمريض) وعددهم 4744، ونظرًا لكبر حجم مجتمع الدراسة فقد تم استخدام أسلوب العينات بغرض جمع البيانات اللازمة.
وقد تم تصميم حجم العينة بحيث تكون ممثلة لمجتمع الدراسة، وذلك من خلال استخدام معادلة ستيفن سامبسون قد تم توزيع الاستبيان على عدد 500 من العاملين بالمنظمات الصحية بمنطقة القصيم، فيما تم استبعاد عدد 20 استبيان نتيجة احتوائه على بعض القيم المفقودة، ليصبح عدد استمارات الاستبيان الصالحة للتحليل الإحصائي 480 استبيان.
الاستبيان الثاني: يتكون مجتمع الدراسة من المستفيدين من المنظمات الصحية بمنطقة القصيم (المرضى) وعددهم 1357458، ونظرًا لكبر حجم مجتمع الدراسة فقد تم استخدام أسلوب العينات بغرض جمع البيانات اللازمة.
وقد تم توزيع الاستبيان على عدد 650 من المستفيدين من المنظمات الصحية بمنطقة القصيم، فيما تم استبعاد عدد 30 استبيانًا نتيجة احتوائه على بعض القيم المفقودة، ليصبح عدد استمارات الاستبيان الصالحة للتحليل الإحصائي 620 استبيانًا. وقد توصل البحث الي انه توجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين التحول الرقمي كمتغير مستقل وتحسين رضا المستفيدين كمتغير تابع بالمنظمات الصحية بمنطقة القصيم، واكدت علي  قوة العلاقة انها ذات دلالة إحصائية بين التحول الرقمي وتحسين رضا المستفيدين لدي المستفيدين والعاملين في المنظمات الصحية بمنطقة القصيم.
The research aims to determine the level of application of digital transformation in health organizations in the Qassim region, clarify the requirements for applying digital transformation in health organizations in the Qassim region, determine the level of satisfaction of beneficiaries with health services in health organizations in the Qassim region, and identify the nature of the relationship between the application of digital transformation and improving beneficiary satisfaction with health organizations in the Qassim region. A number of (2) questionnaires were used, which are as follows:
First questionnaire: The study community consists of those dealing with health organizations in the Qassim region (medical staff, administrative staff, nursing staff), numbering 4744. Due to the large size of the study community, the sampling method was used to collect the necessary data.
The sample size was designed to be representative of the study community, by using the Stephen Sampson equation. The questionnaire was distributed to 500 workers in health organizations in the Qassim region, while 20 questionnaires were excluded due to containing some missing values, so that the number of questionnaire forms valid for statistical analysis became 480 questionnaires.
The second questionnaire: The study community consists of beneficiaries of health organizations in the Qassim region (patients) with a number of 1,357,458. Due to the large size of the study community, the sampling method was used to collect the necessary data.
The questionnaire was distributed to 650 beneficiaries of health organizations in the Qassim region, while 30 questionnaires were excluded due to containing some missing values, so that the number of questionnaire forms valid for statistical analysis became 620 questionnaires. The research concluded that there is a statistically significant relationship between digital transformation as an independent variable and improving beneficiary satisfaction as a dependent variable in health organizations in the Qassim region, and confirmed the strength of the relationship that it is statistically significant between digital transformation and improving beneficiary satisfaction among beneficiaries and workers in health organizations in the Qassim region.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية