Celebrity Endorsement: Theoretical Insights and Key Attributes for Effective Marketing

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 Assistant lecturer, Faculty of commerce English Section- Suez Canal University

2 Professor of Marketing and Director of Advanced Marketing Research Centre (AMRC), the British University in Egypt

3 Assistant professor of Business Administration, Faculty of Commerce, Suez Canal University

المستخلص

Celebrity endorsement has emerged as a prominent tactic in contemporary marketing, utilizing the influence of well-known figures to advocate for products and services. This research examines the attributes of celebrity endorsement and analyses significant theoretical insights that elucidate its efficacy. This research seeks to elucidate the theoretical foundations of celebrity endorsement strategies by analyzing the traits of effective celebrity endorsers like credibility, attractiveness, trustworthiness, expertise, similarity, familiarity and likability. Additionally, it investigates the mechanisms of influence and key models, including the Source Model of Ohanian, TEARS Model, McCracken Source Model, Match-Up hypothesis and The Elaboration likelihood Model.
لقد ظهر الدعم الترويجى من خلال المشاهير كاستراتيجية بارزة في التسويق المعاصر، حيث يتم الاستفادة من تأثير الشخصيات المشهورة للترويج للمنتجات والخدمات. تتناول هذه الدراسة خصائص هذه الاستراتيجيه التي تعتمد على المشاهير وتحلل الرؤى النظرية المهمة التي توضح فعاليتها. تهدف هذه الدراسة إلى توضيح الأسس النظرية لاستراتيجيات الإعلانات التي تعتمد على المشاهير من خلال تحليل صفات المشاهير الفعالين مثل المصداقية، والجاذبية، والثقة، والخبرة، والتشابه، والألفة، والإعجاب. وآليات التأثير، والنماذج الأساسية بما في ذلك نموذج المصدر لأوهانيان ، نموذج تيرز، نموذج مكراكين للمصدر ، فرضية التوافق، ونموذج احتمالية التفصيل.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية