تقييم المزيج الترويجي الإلكتروني في القطاع الصحي الحكومي بالمملكة العربية السعودية – دراسة تطبيقية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 باحثة ماجستير إدارة المستشفيات – معهد إدارة المستشفيات واقتصاديات الصحة – جامعة حلوان

2 أستاذ إدارة الأعمال المساعد كلية التجارة وإدارة الأعمال - جامعة حلوان

3 مدرس بقسم نظم المعلومات كلية التجارة وإدارة الأعمال - جامعة حلوان

المستخلص

الهدف الرئيسي : معرفة تأثير الترويج الإلكتروني على رضا المستفيدين عن الخدمات الصحية المقدمة من المستشفيات الحكومية بمحافظة الطائف، واعتمدت الباحثة على المنهج الوصفي التحليلي، ويتكون مجتمع هذه الدراسة من المستفيدين من الخدمات من مراجعين ومرضى للمستشفيات الحكومية في المملكة العربية السعودية، تكونت عينة الدراسة من (279) المستفيدين من الخدمات المقدمة من المستشفيات الحكومية بالمملكة العربية السعودية حين تم التوزيع على (300) مفردة ذكورا وإناثاً، وتم استخدام برنامج التحليل الإحصائي (SPSS)، وخلصت الدراسة  وجود علاقة معنوية بين المزيج الترويجي الإلكتروني بأبعاده المختلفة ( الإعلان – العلاقات العامة – تنشيط المبيعات) وبين رضا المستفيدين من الخدمات في المستشفيات السعودية،  أن المزيج الترويجي الإلكتروني بالمستشفيات السعودية يفسر ما نسبته (38.3%) من التغير الحاصل في مستويات رضا المستفيدين حيث بلغت قيمة معامل التحديد لنموذج الانحدار بلغت (0.863)، كما أوصت الدارسة : تطوير نظم الإعلان الترويجي للمنتجات والخدمات بحيث تصبح تفاعلية مع العميل من خلال متابعة التقييمات المختلفة للعملاء والتعرف على نوعية الإعلانات الإلكترونية الترويجية الأكثر جاذبية للعملاء خاصة العملاء المتابعين لمواقع التواصل الاجتماعي لأنها الأكثر إنتشارا وفاعلية ،تطوير سياسات التفاعل عبر الإنترنت والإيميل مع العملاء لما لها من أهمية في ترويج المنتجات والخدمات الصحية ، إجراء دراسات سوقية لفهم احتياجات الجمهور المستهدف مما يسهم في تحليل المنافسة والاتجاهات الحالية في القطاع الصحي
Main objective: To know the impact of electronic promotion on the satisfaction of beneficiaries of health services provided by government hospitals in Taif Governorate. The researcher relied on the descriptive analytical approach. The community of this study consists of beneficiaries of services from reviewers and patients of government hospitals in the Kingdom of Saudi Arabia. The study sample consisted of (279) beneficiaries of services provided by government hospitals in the Kingdom of Saudi Arabia when they were distributed to (300) individuals, males and females. The statistical analysis program (SPSS) was used and the study concluded with the following results,. There is a positive statistical significance for the electronic promotional mix in its various dimensions (advertising - public relations - sales activation) on the satisfaction of beneficiaries of services in Saudi hospitals. The electronic promotional mix in Saudi hospitals explains what percentage (38.3%) of the change in beneficiary satisfaction levels, where the value of the coefficient of determination for the regression model reached (0.863), that there are no differences in the levels of satisfaction of beneficiaries of services in their various dimensions (service quality - effective communication - continuous evaluation - meeting needs - availability of technologies) in Saudi hospitals attributed to the variables (gender - educational level - employer), also recommended: Developing promotional advertising systems for products and services so that they become interactive with the customer by following up on the different evaluations of customers and identifying the type of promotional electronic advertisements that are most attractive to customers, especially customers who follow social networking sites because they are the most widespread and effective.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية