Assistant Professor-Health Care Management and Home Health Care Ethics Faculty of Business Administration (CBA), Al-Baha University
10.21608/jces.2025.455922
المستخلص
Healthcare leaders in Saudi Arabia face escalating ethical challenges, from AI-driven diagnostics to equitable resource allocation. Despite Vision 2030’s emphasis on healthcare transformation, studies suggest ethics education in health management programs remains underdeveloped, particularly in culturally adapting global frameworks to Islamic contexts.This qualitative study employed semi-structured interviews with 20 participants (8 educators, 12 students/recent graduates) from Saudi universities, including regional institutions like Al Baha University, alongside document analysis of curricula. Thematic analysis identified gaps in ethics education and informed a competency-based framework. Three key themes emerged: (1) Fragmentation of ethics into isolated courses, (2) Overreliance on theoretical pedagogy lacking experiential learning, and (3) Neglect of Islamic ethical principles (e.g., Maslahah, Shura) in curricula. The proposed framework integrates global best practices with Islamic bioethics, emphasizing cross-curricular integration, simulation-based learning, and culturally grounded assessments. This addresses Vision 2030’s call for ethically competent leaders while offering a model for other Muslim-majority nations.
يواجه قادة الرعاية الصحية في المملكة العربية السعودية تحديات أخلاقية متصاعدة، بدءًا من التشخيصات المدعومة بالذكاء الاصطناعي وصولاً إلى تخصيص الموارد بشكل عادل. وعلى الرغم من تركيز رؤية 2030 على التحول في قطاع الرعاية الصحية، فإن الدراسات تشير إلى أن تعليم الأخلاقيات في برامج إدارة الصحة لا يزال غير متطور، لا سيما فيما يتعلق بمواءمة الأطر العالمية مع السياقات الإسلامية. اعتمدت هذه الدراسة النوعية على مقابلات شبه منظمة مع 20 مشاركًا (8 من الأكاديميين و12 من الطلاب/الخريجين الجدد) من جامعات سعودية، بما في ذلك جامعة الباحة، إلى جانب تحليل وثائق للمناهج الدراسية. كشفت التحليلات الموضوعية عن فجوات في تعليم الأخلاقيات وأسهمت في تطوير إطار عمل قائم على الكفاءة. وظهرت ثلاث قضايا رئيسية:
تجزئة تعليم الأخلاقيات إلى مقررات منعزلة،
الاعتماد المفرط على التعليم النظري دون وجود تعلم تجريبي،
إهمال المبادئ الأخلاقية الإسلامية (مثل المصلحة، الشورى) في المناهج الدراسية.
يعمل الإطار المقترح على دمج أفضل الممارسات العالمية مع أخلاقيات الطب الإسلامي، مع التركيز على التكامل عبر المناهج، التعلم القائم على المحاكاة، والتقييمات المرتكزة على الثقافة. ويستجيب هذا لتوجهات رؤية 2030 التي تسعى إلى إعداد قادة يتمتعون بالكفاءة الأخلاقية، كما يقدم نموذجًا قابلاً للتطبيق في دول ذات أغلبية مسلمة.
Abdullah Alghamdi, Saeed. (2025). Integrating Ethics into Health Management Education: A Framework for Future Leaders. المجلة العلمية للدراسات التجارية والبيئية, 16(3), 341-371. doi: 10.21608/jces.2025.455922
MLA
Saeed Abdullah Alghamdi. "Integrating Ethics into Health Management Education: A Framework for Future Leaders", المجلة العلمية للدراسات التجارية والبيئية, 16, 3, 2025, 341-371. doi: 10.21608/jces.2025.455922
HARVARD
Abdullah Alghamdi, Saeed. (2025). 'Integrating Ethics into Health Management Education: A Framework for Future Leaders', المجلة العلمية للدراسات التجارية والبيئية, 16(3), pp. 341-371. doi: 10.21608/jces.2025.455922
VANCOUVER
Abdullah Alghamdi, Saeed. Integrating Ethics into Health Management Education: A Framework for Future Leaders. المجلة العلمية للدراسات التجارية والبيئية, 2025; 16(3): 341-371. doi: 10.21608/jces.2025.455922