Assistant Professor, School of Business Administration, Nile University, Egypt
10.21608/jces.2025.455934
المستخلص
This study explores the effect of Digital Content Marketing (DCM) on Purchase Intentions (PI) in the foodservice sector, focusing on the mediating roles of Electronic Word of Mouth (eWOM) and Customer Engagement (CE). Despite the growing importance of digital marketing and content marketing, few studies have examined how both eWOM and CE together influence the DCM and PI relationship. Using a quantitative approach, data were collected through a Likert-scale questionnaire with 283 valid responses. Analyses included Validity, Reliability, Confirmatory Factor Analysis (CFA), and Structural Equation Modeling (SEM) via AMOS, along with SPSS-based descriptive and normality tests. Results show that DCM positively impacts PI, with eWOM partially mediating this effect. DCM also enhances CE, but CE does not mediate the link between DCM and PI.
تهدف هذه الدراسة إلى تحليل تأثير التسويق بالمحتوى الرقمى (DCM) على نية الشراء(PI) ، مع دراسة الدور الوسيط لكل من التسويق الشفهي الإلكتروني (eWOM) وتفاعل العملاء (CE) في قطاع المطاعم. الأبحاث التي تناولت الدور الوسيط لكل من eWOM و CE بشكل متزامن ما زالت محدودة، مما يترك فجوة في الفهم. ولتغطية هذا الجانب، تم اعتماد منهج بحث كمي باستخدام استبيان مبني على مقياس ليكرت، وتم توزيعه عبر الإنترنت باستخدام Microsoft Forms، ليتم جمع 283 استجابة صالحة. لضمان دقة القياس، أُجريت اختبارات الصدق والثبات، تلتها تحليلات العامل التأكيدي (CFA) للتحقق من نموذج الدراسة. كما تم اختبار الفرضيات باستخدام تحليل الارتباط ونمذجة المعادلات الهيكلية (SEM) عبر برنامج AMOS ، بالإضافة إلى التحليلات الوصفية وتحليلات التوزيع الطبيعي باستخدام SPSS. أظهرت النتائج أن DCM له تأثير إيجابي على نية الشراء، كما أن eWOM يتوسط هذا التأثير جزئيًا، بينما لا يتوسط CE العلاقة بين DCM ونية الشراء
ElBolok, Mostafa. (2025). From Digital Content Marketing to Purchase intentions: discovering the Mediating Role of eWOM and Customer Engagement. المجلة العلمية للدراسات التجارية والبيئية, 16(3), 680-735. doi: 10.21608/jces.2025.455934
MLA
Mostafa ElBolok. "From Digital Content Marketing to Purchase intentions: discovering the Mediating Role of eWOM and Customer Engagement", المجلة العلمية للدراسات التجارية والبيئية, 16, 3, 2025, 680-735. doi: 10.21608/jces.2025.455934
HARVARD
ElBolok, Mostafa. (2025). 'From Digital Content Marketing to Purchase intentions: discovering the Mediating Role of eWOM and Customer Engagement', المجلة العلمية للدراسات التجارية والبيئية, 16(3), pp. 680-735. doi: 10.21608/jces.2025.455934
VANCOUVER
ElBolok, Mostafa. From Digital Content Marketing to Purchase intentions: discovering the Mediating Role of eWOM and Customer Engagement. المجلة العلمية للدراسات التجارية والبيئية, 2025; 16(3): 680-735. doi: 10.21608/jces.2025.455934