Preferred Leadership Styles Across Generations: An Empirical Study of Generation X, Millennials, and Generation Z Among Students and Academic Staff in Egyptian Universities

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

Assistant Professor of Management Egyptian E-Learning University

10.21608/jces.2025.455957

المستخلص

Effective leadership requires leaders to adapt their behavior to changing workplace demands and to understand the characteristics, needs, and values of their followers. The study aims to identify the leadership behaviors preferred by Generations X, Y (Millennials), and Z to reduce the attitudinal gap between them by recognizing their generational traits, work preferences, and motivations. A non-probability stratified sample was used to collect data from academics and students in Egyptian universities. After verification, the sample included 393 respondents, gathered via print-based questionnaires and Microsoft Forms. Both parametric (ANOVA, t-test) and non-parametric (Kruskal-Wallis, Mann-Whitney) tests were performed in JASP 19.3.0, which is built on the R programming language, to test the hypotheses. Cronbach's Alpha assessed reliability, and Confirmatory Factor Analysis (CFA) evaluated construct validity. The findings revealed not significant variation in preferred leadership styles—Transformational (TF), Transactional (TS), and Laissez-faire (LF)—across the three generations. No significant difference was found across gender, while a significant difference was observed between students and academic staff. Overall, transformational leadership emerged as the most preferred style among all generations. Based on the key findings and conclusions, managerial implications were derived.
تتطلب القيادة الفعّالة من القادة تكييف سلوكهم مع متطلبات مكان العمل المتغيرة، وفهم خصائص واحتياجات وقيم أتباعهم.
تهدف الدراسة إلى تحديد السلوكيات القيادية المفضلة لدى جيل  وذلك لتقليص الفجوة بينهم في التعاملات بين جيل إكس، وجيل الألفية، وجيل زد. يهدف البحث لمعرفه القياده المقضله بين الطلاب وأعضاء هيئة التدريس من خلال  التعرف على سماتهم الجيلية، وتفضيلاتهم المهنية، ودوافعهم. استُخدمت عينة طبقية غير احتمالية لجمع البيانات من الأكاديميين والطلاب في الجامعات المصرية. و تتكون العينه من  393 مستجيبا جُمعت بياناتهم عبر استبيانات مطبوعة ونموذج مايكروسوفت.  أُجريت اختبارات معيارية بواسطه ( Kruskal-Wallis، Mann-Whitney ) بواسطه  وغير معيارية  (ANOVA، t-TEST).المبني علي برنامج JASP 19.3 باستخدام تقنية R لاختبار الافتراضات البحث.  وتم مقياس  المصداقيه بواسطه Cronbach’s alfa  و  وقياس الصحه والبناء بواسطه تحليل العوامل التاكيديه (CFA) .  اظهرت النتائج ان  أكثر أنماط القيادة تفضيلاً لاجيال المختلفه القياده التحوليه بختلاف نوعهم و طباقتهم المختلفه سواء كانوا طلاب او اعضاء هيئه تدريس. من الرغم أن  يوجد تباين كبير في نسب الاراء بينهم بخصوص  القياده التحوليه  (TF)والقياده التبادليه (TS)والقياده المتساهله (LF).استناداً إلى النتائج والاستنتاجات الرئيسية، تم استخلاص الدلالات الإدارية للتطبيق في مجال الجامعي لتقريب بين الاجيال المختلفه لتحسين التواصل والرضا و المشاركه الفعاله بينهم.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية