Urban Versus Rural Perspectives of Climate Change: A Case Study of Egypt

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

Assistant Professor for Marketing and Management, New Giza University

10.21608/jces.2025.456041

المستخلص

      This research reports on urban versus rural people’s beliefs and understandings about climate change in the Egyptian society. Results suggest that although most rural respondents have not heard about the scientific concept of climate change, they have noticed some changes in the climate. They appear to hold divergent understandings about climate change and have different priorities for causes and solutions. Most of the respondents appear to base their understandings of climate change upon a combination of ideas gathered from various sources and rely on different kinds of reasoning in relation to both causes of and solutions to climate change to those used by scientists. Environmental conditions were found to influence individuals’ understanding of climate change; yet demographic factors were not. This research paper used the knowledge gap theory which states that information is more accessible to rich people as they are exposed to various media channels than poorer people and this leads to a “knowledge gap”. The results suggest a need to learn more about climate change and a need to include climate literacy in communication media and the educational system.
       تتناول هذه الدراسة الفروق بين سكان المناطق الحضرية والريفية في مصر فيما يتعلق بفهمهم وإدراكهم لتغير المناخ. أظهرت النتائج أن معظم سكان الريف لم يسمعوا بالمفهوم العلمي لتغير المناخ، إلا أنهم لاحظوا تغيرات مناخية تؤثر على محاصيلهم وبيئتهم المحلية. في المقابل، أظهر سكان المدن وخصوصًا الفئات الأعلى تعليمًا وذوي الحالة الاجتماعية-الاقتصادية الأفضل معرفة أكبر بالمفهوم العلمي لتغير المناخ وأسبابه وتأثيراته.
       اعتمد البحث على نظرية فجوة المعرفة التي تفترض أن الأفراد من الطبقات الاجتماعية ذات الدخل والتعليم المرتفع يكتسبون المعلومات بشكل أسرع وأعمق من الفئات الأقل حظًا، مما يزيد من اتساع الفجوة المعرفية. تم استخدام المنهج الكيفي عبر أربع مجموعات نقاشية، شملت عينات من الحضر والريف ومن فئات عمرية مختلفة.
       توصلت الدراسة إلى أن التعرض للمعلومات والتعليم الجيد هما العاملان الأساسيان في تحديد مستوى المعرفة بتغير المناخ وليس العمر أو العوامل الديموغرافية الأخرى. وأوصت الدراسة بضرورة إدماج موضوعات التغير المناخي في المناهج الدراسية، وتنظيم جلسات توعية مجتمعية، وسن قوانين للحد من الانبعاثات الكربونية، مع تعزيز الوعي الأخلاقي والمسؤولية المجتمعية تجاه البيئة لتحقيق القدرة على التكيف مع التغير المناخي وبناء مجتمع أكثر مرونة.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية