أثر إدارة المسار الوظيفي على الابداع التنظيمي في الجامعات المصرية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 دكتوراه ادارة الاعمال – كلية التجارة - جامعة قناة السويس

2 أستاذ إدارة الأعمال عميد المعهد العالي للعلوم الإدارية ببلقاس

3 أستاذ مساعد إدارة الأعمال ورئيس قسم إدارة الأعمال كلية التجارة- جامعة قناة السويس.

10.21608/jces.2025.457390

المستخلص

هدفت الدراسة إلى معرفة دور إدارة المسار الوظيفي وأثره على الأبداع التنظيمي في المنظمات المصرية، والتعرف على الاساليب المتبعة للإدارة المسار الوظيفي لدى الجامعات المصرية الحكومية والجامعات الخاصة محل الدراسة
استخدمت الباحثة المنهج الوصفي التحليلي لهذا الغرض، واستمارة الاستبيان كأداة رئيسية للدراسة لجمع البيانات الأولية اللازمة، تم توجيه الاستمارة إلى كافة العاملين بالإدارة العليا والإدارة الوسطي والإدارة التنفيذية في بعض الجامعات الحكومية والخاصة في جمهورية مصر العربية تم استخدام برنامج التحليل الإحصائي (SPSS) لإدخال ومعالجة وتحليل البيانات.

وتوصلت الدراسة وفقا لنتائج التحليل الإحصائي لفروض الدراسة قبول صحة الفرض الأول القائل (يوجد تأثير معنوي ذو دلالة إحصائية بين إدارة المسار الوظيفي وأثرها على الابداع التنظيمي للعاملين بالجامعات محل الدراسة) حيث اكدت النتائج إيجابية العلاقة بين إدارة المسار الوظيفي الابداع التنظيمي) كما توصلت النتائج اختبار الفرض الرئيسي الثاني القائل
(لا يوجد اختلافات معنوية ذات دلالة إحصائية بين آراء المستقصي منهم حول أبعاد الدراسة طبقا للخصائص الديموغرافية (النوع - سنوات الخبرة- نوع الجامعة – المؤهل العلمي – المستوى الوظيفي – الدخل الشهري – الدورات التدريبية)حيث تم قبول الفرض بالنسبة لبعد (إدارة المسار الوظيفي، الإبداع التنظيمي ).
اهم التوصيات التي قدمتها الدراسة هي وضع خطط واضحة ومعلنة بأنظمة الترقية الوظيفية وإدارة المسار الوظيفي والعمل على تطوير البرامج تدريبية لتلبية الاحتياجات الإدارية المستقبلية بالتشجيع والحوافز المختلفة مادياً ومعنوياً لدورها في المساهمة رفع الابداع التنظيمي.

This study aimed to investigate the role and impact of career path management on organizational creativity in Egyptian universities. Specifically, it sought to identify the career path management practices implemented in both public and private Egyptian universities under study.
       To achieve this, the researcher adopted a descriptive-analytical approach, utilizing a questionnaire as the primary tool for collecting the necessary preliminary data. The questionnaire was administered to all employees in upper, middle, and executive management within selected public and private universities in the Arab Republic of Egypt. The Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) software was used for data entry, processing, and analysis.
       The study, based on the statistical analysis of its hypotheses, accepted the validity of the first hypothesis, which stated: "There is a statistically significant impact of career path management on organizational creativity among employees in the studied universities." The results confirmed a positive relationship between career path management and organizational creativity. Furthermore, the study's findings for the second main hypothesis indicated that: "There are no statistically significant differences in the opinions of respondents regarding the study dimensions based on demographic characteristics (gender, years of experience, university type, academic qualification, job level, monthly income, training courses)." This hypothesis was accepted for the dimensions of career path management and organizational creativity.
       Among the key recommendations provided by the study are the development of clear and publicized plans for promotion systems and career path management, and continuous efforts to enhance training programs to meet future administrative needs. The study also recommends providing various material and moral incentives due to their role in contributing to the enhancement of organizational creativity.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية