دور المحاسبة عن الانجاز في زيادة الميزة التنافسية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

إستهدف هذا البحت إختبار زيادة الميزة التنافسية في ضوء المحاسبة عن الإنجاز وهذا يعني الترکيز على کل المجالات الوظيفية بالمنشأة التي تتعلق بالمنتج من مهده إلى لحده بغض النظر عن مکان ممارسة مهام تلک الوظائف سواء کانت داخل المنشأة أو خارجها ويتعلق هذا بجانبين هما:
. معاملة کل مجال وظيفي بالمنشأة کمساهم أساسي في تحقيق الإنجاز . تکامل وتنسيق جهود کل الوظائف بالإضافة إلى تطوير قدرات کل وظيفة
و هذا يتم بعقد دورات تدريبية القائمين على کل الوظائف في تلک المنشآت وقد توصلت الباحثة في هذه الدراسة إلى إعتبار المحاسبة على الإنجاز امتداد لتطور نظرية القيود فهي تقوم على تقديم المعلومات بالشکل الذي يساعدها في تحديد الأولويات و تحديد العوامل التي تؤثر على البيئة التنافسية الحالية للأسواق
Abstract This paper aims to investigate the competitive advantage in the light of throughput accounting. In other words, it focuses on job fields in the company in terms of product from cradle to the grave, regardless of the place where tasks of these jobs are carried out whether inside the firm or outside the firm. This, in turn, pertains to two aspects;  Treating each job field inside the firm as a major contributor in achieving throughput.  Integration and coordination of all jobs' efforts in addition to developing capabilities of each job. Consequently, these could be achieved through holding training courses for all incumbents in economical units. In this study, the researcher finds that throughput accounting is an extension of the development of the theory of constraints in a way that helps it determine the priorities and factors which impact on the existing competitive environment of markets.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية