استخدام إدارة الجودة الشاملة في تحقيق الإصلاح الإداري بليبيا دراسة ميدانية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على الدور الذي يمکن أن تؤديه إدارة الجودة الشاملة في تحقيق الإصلاح الإداري بليبيا واختيار هذه العلاقة من خلال اتجاهات المديرين في الدواوين العامة للمنظمات الحکومية - الوزارات - بليبيا، والوصول إلى نموذج لإدارة الجودة الشاملة يتناسب وطبيعة الإدارة الحکومية الليبية، والعمل على تقديم التوصيات التي تساعد على تطبيق النموذج المقترح لإدارة الجودة الشاملة في منظمات الإدارة الحکومية الليبية وتمثل مجتمع الدراسة الأصلي بکافة مدراء العموم في منظمات الإدارة الحکومية (الوزارات ، وعددهم (۲۸۵) مدير عام ونظرا لعدم إمکانية الوصول لجميع أفراد مجتمع الدراسة - مديري العموم - بالرغم من صغر هذا المجتمع ، توجب على الباحث استخدام أسلوب العينات وذلک للوصول إلى نتائج صحيحة وفقا لأساليب البحث العلمي المتعارف عليه ) وبذلک تکون حجم العينة (۱۹) مفردة ولقد خلصت الدراسة إلى وجود اتجاهات قوية لدى مدراء العموم بصلاحية مدخل إدارة الجودة الشاملة لتحقيق الإصلاح المنشود في ليبيا وهو ما من شأنه أن يسهل عملية التحول نحو تطبيق هذا المدخل، وأوصيت الدراسة بخلق الالتزام لدي القيادات العليا المنظمات الإدارة الحکومية بالتغيير وتطبيق مدخل إدارة الجودة الشاملة لتحقيق الإصلاح الإداراتي، ووضع خطط إستراتيجية للجودة الشاملة على مستوي کل منظمة تنطلق من احتياجات المستفيدين ومن رؤية القيادات العليا المنظمة و أيضا إيجاد نظام للأجور والحوافز المادية يحقق للموظفين الإشباع المادي والاستقرار الوظيفي والاجتماعي واعتماده منحة لإصلاح إدارة الموارد البشرية وجعل التحسين المستمر قاعة رئيسية لتحقيق عملية الإصلاح الإداري المستمر وأيضا العمل على تقليل المعوقات ومراعاة خصوصية کل منظمة وإحتياجتها
Abstract
The study aims to along with identifying the role that can be played by TQM in achieving administrative reform in Libya, and testing this relationship through trends of managers in the bureaucracy of the government organizations, ministries, in Libya, and access to the model of total quality management, commensurate with the nature of the governmental administration in Libyan, It represents the original study society along with all general managers in governmental administration organizations (Ministries), which are (284) director general. Because of the lack of access for all members of the study society (general directors) in spite of the smallness of this community, the researcher had to use of the samples in order to reach the correct results according to the acceptable methods of scientific research (1); thus, the size of the sample (164) shall be single. and work to make recommendations that will help the application of the proposed model for total quality management in governmental management organizations in Libyan, The study concluded that there is strong trends by general managers to the power of the introduction to the total quality management to achieve desired reform in Libya, which would facilitate the process of transition towards the application of this portal, The study recommended creating a commitment for the senior leadership of governmental management organizations, for the sake of changing, and the application of an introduction of total quality management to achieve administrative reform, and the development of strategic plans for the overall qualityon the level
of each organization stems from the needs of beneficiaries as they identify themselves and see the senior leadership of the organization and also to create a system of wages and material incentives to achieve staff satisfaction physical, functional and social stability and adopt an approach to human resources management reform and rebuild the organizational structures make continuous improvement as key base to achieve continuous process of administrative reform, and also work to overcome obstacles, and take into account the specificity and needs of each organization.

 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية