العلاقة بين رضا الزبون والطاقة الانتاجية: دراسة ميدانية بالتطبيق على شرکات وزارة الصناعة العراقية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

تهدف الدراسة إلى بيان العلاقة بين رضا الزبون و الطاقة الانتاجية: دراسة ميدانية بالتطبيق على شرکات وزارة الصناعة العراقية
ولتحقيق أهداف الدراسة استخدم الباحث المنهج الوصفي التحليلي، وقوائم الاستقصاء کأداة رئيسية لجمع البيانات من مجتمع الدراسة البالغ عددهم (۵۳۲۳)، کما بلغت عينة الدراسة (۳۰۸) مفردة، وکانت عينة عشوائية طبقية، وتوصلت الدراسة إلى وجود علاقة معنوية بين رضا الزبون و الطاقة الانتاجية، وکذلک ضعف في أنظمة و برامج وتقييم الأداء التي تنعکس على رضا الزبون مع افتقار الشرکات موضوع البحث لبرامج التدريب والتطوير واتباع الأساليب الإدارية الحديثة في ذلک ووفقا لما تفرضه العولمة وثورة المعلومات والتي هي من سمات المنظمات المعاصرة مع قصور في تشجيع وتحفيز المبدعين وکذلک إعداد البحوث والدراسات التي من شأنها الاهتمام بالزبون بشکل أفضل۔
وقد جاءت أهم التوصيات ضرورة الإهتمام بتحديث برامج تحسين وتطوير الاستراتيجيات الحالية والاهتمام بالزبون وتشجيع الاستخدام والانتفاع من الموارد بکفاءة وجودة عالية
 
Abstract: The study aims to release the relationship between customer satisfaction and energy production: a field study on the application of the Iraqi Ministry of Industry companies. To achieve the objectives of the study, the researcher used descriptive and analytical approach, and lists of the survey as a key tool to collect data from the study's Society (5323), as was the study sample (358) single, and was stratified random sample, the study found that there were significant relationship between customer satisfaction and production capacity, as well as weakness in systems and software performance and assess which is reflected on the customer's satisfaction with the lack of corporate research topic for the training and development programs and follow modern management methods in that, according to imposed by globalization and the information revolution, which is characteristic of contemporary organizations with the failure to encourage and motivate the creators as well as the preparation of research and studies of that would interest the customer better. The most important recommendation was the need to update the interest to improve and develop existing strategies and attention to the customer, and encourage the use and utilization of the resources efficiently and high quality programs.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية